Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Państwo dobrobytu

Państwo dobrobytu

Państwo dobrobytu, znane również jako państwo opiekuńcze czy socjalne, to koncepcja mająca na celu ochronę obywateli przed ryzykami związanymi z rynkową gospodarką. Powstała po II wojnie światowej, szczególnie w latach 70. i 80. XX wieku. Charakteryzuje się silnym interwencjonizmem państwowym, co kontrastuje z liberalizmem ekonomicznym. Wspierają ją głównie partie socjaldemokratyczne i centrowe.

Cele państwa socjalnego

Państwo opiekuńcze dąży do zabezpieczenia obywateli przed podstawowymi ryzykami życiowymi, takimi jak starość, choroby, niepełnosprawność i bezrobocie. Obejmuje to:

  • powszechny dostęp do edukacji i opieki zdrowotnej,
  • wsparcie socjalne w postaci ulg, zasiłków i budownictwa komunalnego,
  • finansowanie organizacji pozarządowych.

Finansowanie wydatków socjalnych opiera się na wysokich podatkach.

Typologie państwa dobrobytu

Esping-Andersen wyróżnia trzy typy państwa dobrobytu:

  • Reżimy liberalne (np. USA) – skromna pomoc socjalna, niska dekomodyfikacja.
  • Reżimy konserwatywne (np. Niemcy) – prawa socjalne nabywane przez różnice statusowe, średnia dekomodyfikacja.
  • Reżimy socjaldemokratyczne (np. Szwecja) – wysoka dekomodyfikacja, uniwersalne wsparcie dla wszystkich grup społecznych.

Krytyka państwa opiekuńczego

Idea państwa opiekuńczego spotyka się z krytyką, szczególnie od strony lewicowych ekonomistów. Krytycy podkreślają:

  • klasowy charakter państwa oraz istnienie prywatnej własności,
  • uzależnienie obywateli od systemów społecznych, co negatywnie wpływa na młodzież i kobiety,
  • biurokratyzację i nadmierne koszty strukturalne.

Według niektórych, interwencje państwowe mogą prowadzić do utraty odpowiedzialności obywateli.

Podsumowanie

Państwo dobrobytu dąży do zapewnienia wsparcia obywatelom w obliczu ryzyk życiowych, jednak jego realizacja i efektywność są przedmiotem kontrowersji oraz analiz. Wyróżnia się różne modele i typologie państw opiekuńczych, które oddają złożoność tego zjawiska w kontekście politycznym i społecznym.