„`html
Pafawag 1E
Pafawag 1E (serie E110, E02, EP02) to elektryczna lokomotywa pasażerska wyprodukowana w latach 1953–1957 przez Państwową Fabrykę Wagonów we Wrocławiu. W sumie powstało 8 egzemplarzy, które do lat 60. XX wieku były używane przez Polskie Koleje Państwowe, głównie do prowadzenia pociągów pospiesznych.
Historia i Geneza
Po II wojnie światowej potrzebne były nowe lokomotywy z uwagi na zniszczenia. W 1947 roku PKP podpisały umowę z szwedzką firmą ASEA na dostawę lokomotyw i zestawów elektrycznych. W 1949 roku rozpoczęto współpracę z brytyjskimi firmami, co zaowocowało dostawą wyposażenia do lokomotyw serii E150 i nowych pojazdów typu 1E.
Produkcja
Projekt lokomotywy E110 opracowano w latach 1950–1951, a produkcję zlecono Pafawagowi. Pierwsze siedem lokomotyw wyprodukowano w latach 1953-1954 z brytyjskim osprzętem, a ósmy egzemplarz z krajowymi silnikami powstał w 1957 roku.
Konstrukcja
Pudło lokomotywy było metalowe, spawane z blach stalowych, podzielone na siedem części. Dwa skrajne segmenty stanowiły kabiny maszynisty, a inne zawierały elementy elektroniczne i wentylacyjne.
Podwozie i Wózki
Lokomotywa miała dwa dwuosiowe wózki o spawanej konstrukcji. Silniki typu MV 185 R, zawieszone w ramach wózka, przenosiły moment obrotowy na zestawy kołowe. Ostatni egzemplarz z polskimi silnikami LKa635 miał inną przekładnię.
Napęd i Osprzęt Elektryczny
Lokomotywa była napędzana przez cztery silniki trakcyjne o łącznej mocy 1650 kW, z systemem rozruchu oporowego. Osprzęt elektryczny był zgodny z wcześniejszymi modelami, a lokomotywy doposażono w system ogrzewania i urządzenia SHP.
Malatura i Oznaczenia
Pierwotnie lokomotywy malowane były na oliwkowo z czerwonymi pasami. W drugiej połowie lat 60. zmieniono schemat kolorystyczny na jasnozielony z ciemniejszym pasem.
Eksploatacja
Pierwsza lokomotywa serii E110 wyjechała z Pafawagu w 1953 roku. Oznaczenie zmieniało się na E02, a ostatecznie na EP02. Z czasem lokomotywy zaczęły tracić na znaczeniu w obliczu nowych dostaw z zagranicy i przeszły do obsługi pociągów osobowych. Większość z nich została wycofana z eksploatacji na początku lat 70. XX wieku.
Podsumowanie
Elektrowozy serii Pafawag 1E nie spełniały oczekiwań operatorów, co objawiało się licznymi awariami i problemami technicznymi. W rezultacie doświadczenia zdobyte przy ich projektowaniu posłużyły do opracowania bardziej udanych lokomotyw towarowych oraz elektrowozów uniwersalnych.
„`