Padmasambhava – Guru Rinpocze
Padmasambhava, znany również jako Guru Rinpocze (ok. 730-810), był wybitnym mahasiddhą, który odegrał kluczową rolę w przenoszeniu buddyzmu do Tybetu i Bhutanu, szczególnie nauk Wadżrajany. Urodził się w królestwie Oddijana, na terenie współczesnego Pakistanu.
Przybycie do Tybetu
Na zaproszenie Trisonga Decena, 38. króla Tybetu, Padmasambhava przybył do Tybetu, gdzie stał się jego najbliższym uczniem. Wspólnie z Yeshe Tsogyal, jedną z kluczowych postaci w historii buddyzmu tybetańskiego, przyczynił się do założenia klasztoru Samje, który stał się ważnym ośrodkiem praktyk Wadżrajany.
Znaczenie w Bhutanie
W Bhutanie Padmasambhava jest związany z klasztorem Taktshang, znanym jako „Tygrysie Gniazdo”, który jest położony na stromym zboczu w dolinie Paro.
Termy i nauki
Padmasambhava ukrył wiele „duchowych skarbów”, znanych jako termy, które są odkrywane przez tertonów – joginów zdolnych do pojmowania ich głębi. Te nauki stały się fundamentem szkoły Ningma i zyskały znaczenie w innych szkołach buddyzmu tybetańskiego, takich jak Kagyu i Sakja.
Osobowości Padmasambhavy
Padmasambhava manifestował osiem głównych form, w zależności od potrzeb:
- Tsokye Dordże – Wadżradhara z Oddijany
- Loden Czokse – wielki uczony pandita
- Pema Dzialpo – władca
- Padmasambhava – urodzony z lotosu
- Nyima Yzer – wielki nauczający jogin
- Siakja Senge – Buddy w szatach mnisich
- Senge Dradog – wielki tantryczny Heruka
- Dordże Drollo – przeraźliwy strażnik Dharmapala
Dzogczen i tantryzm
Padmasambhava jest uznawany za główne źródło nauk dzogczen, które otrzymał od Garab Dordże oraz Mandziuśrimitry. Jest również kluczową postacią w przekazie tantr wewnętrznych mahajogi związanych z Ośmioma Herukami, które praktykuje się jako odrębne systemy lub w ramach jednego systemu „Kagje”. Współczesne jidamy w tradycji ningma obejmują:
- Wadżrakilaja
- Jangdag Heruka
- Drekpa Kundul
- Jamantaka
- Rigdzin Topatsel
- Hajagriwa
- Lamay Heruka
- Topden Nag
Linki zewnętrzne
Padmasambhava pozostaje jednym z najważniejszych i najbardziej wpływowych nauczycieli w historii buddyzmu tybetańskiego, będąc źródłem wielu istotnych nauk i tradycji.