Ożaglowanie rozprzowe
Ożaglowanie rozprzowe to typ ożaglowania skośnego, w którym czworokątny żagiel jest rozpinany przez drzewce, zwane rozprzą. Rozprza jest przymocowana do masztu w dolnej części i biegnie skośnie do górnego tylnego rogu żagla.
Żagiel jest przymocowany do masztu przednim likiem oraz rogiem do końca rozprzy. Dolny lik często mocowany jest do bomu, co jest bardziej powszechne w nowoczesnych konstrukcjach w celu poprawy właściwości aerodynamicznych. Liki wolny i górny nie są przymocowane do drzewc.
W trakcie żeglugi, przy jednym z halsów, rozprza znajduje się przed żaglem, co może wpływać na jego kształt, jednak przy dobrze skonstruowanym żaglu nie ma to znaczącego wpływu na jego działanie. Z podobnego systemu korzysta się także w ożaglowaniu gaflowym, gdzie można stosować topsle.
Ożaglowanie rozprzowe było powszechnie używane na różnych łodziach roboczych, a obecnie najczęściej spotykane jest na jednostkach klasy Optimist, gdzie rozprza jest zamocowana wysoko na maszcie, a bom jest standardowym elementem wyposażenia.