Oświetlenie w grafice komputerowej
Oświetlenie odgrywa kluczową rolę w grafice komputerowej, wpływając na percepcję obiektów oraz atmosferę sceny. Można je podzielić na dwa główne rodzaje: oświetlenie naturalne i oświetlenie sztuczne.
Oświetlenie naturalne
Oświetlenie naturalne pochodzi z zewnętrznych źródeł i obejmuje:
- Światło słoneczne: Może być bezpośrednie lub rozproszone, wpływając na kolorystykę i cienie w scenie.
- Naturalne pożary: Takie jak ogniska, które emitują ciepłe, migoczące światło.
- Erupcje wulkanów: Generujące intensywne i dramatyczne oświetlenie.
- Bioluminescencja: Naturalne źródło światła występujące w niektórych organizmach, które może być wykorzystywane w scenach przyrodniczych.
Oświetlenie sztuczne
Oświetlenie sztuczne to światło wytwarzane przez ludzi i obejmuje różnorodne źródła, w tym:
- Oświetlenie samochodowe: Reflektory i światła tylne, które poprawiają widoczność podczas jazdy nocą.
- Oświetlenie uliczne: Lampy uliczne, które zapewniają bezpieczeństwo i widoczność w miejscach publicznych.
Wszystkie te elementy oświetlenia są niezbędne do stworzenia realistycznych i angażujących scen w grafice komputerowej, a ich właściwe zastosowanie może znacznie wzbogacić wizualne doświadczenie odbiorcy.