Flakpanzer IV Ostwind
Flakpanzer IV Ostwind (niem. Wschodni wiatr) to niemieckie samobieżne działo przeciwlotnicze z okresu II wojny światowej, zbudowane na podwoziu czołgu PzKpfw IV. Produkcja odbywała się w latach 1944-1945 jako następca działa Wirbelwind, a wytworzono jedynie 45 egzemplarzy.
Dane techniczne
- Typ pojazdu: samobieżne działo przeciwlotnicze
- Trakcja: gąsienicowa
- Załoga: 6 osób
- Silnik: 12-cylindrowy Maybach HL 120TRM, moc 300 HP
- Wymiary:
- Długość: 5,92 m
- Szerokość: 2,95 m
- Wysokość: 3,00 m
- Masa: 25 000 kg
- Prędkość maksymalna: 38 km/h
- Zasięg: 200 km (droga), 130 km (teren)
- Pancerz: od 10 do 80 mm
- Uzbrojenie:
- 1 działko przeciwlotnicze 37 mm FlaK 43 L/89
- 1 karabin maszynowy MG 34
- Wyposażenie: Radio Fu 5 i Fu 2
Historia
W 1944 roku Niemcy podjęli decyzję o montażu nowej broni przeciwlotniczej, 3,7 cm FlaK 43 L/57, w obrotowej wieży. Prototyp pojazdu został zmontowany w zakładach Ostbau Sagan, wykorzystując podwozie PzKpfw IV. Początkowo pojazd miał otwartą wieżę ze stali, co różniło go od Wirbelwinda. W trakcie prac nad prototypem wprowadzono istotne zmiany, w tym zamianę pierścienia wieży na większy z czołgu Tiger I oraz przesunięcie włazów kierowcy i radiooperatora. Te modyfikacje wymusiły budowę nowego podwozia w zakładach Krupp-Grusonwerk.
Pomimo zamówienia 80 egzemplarzy we wrześniu 1944 roku, zakończono produkcję jedynie sześciu pojazdów.