Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

ORP Mazur (1914)

„`html

ORP Mazur

ORP Mazur, wcześniej znany jako V 105, był polskim torpedowcem typu V 105, a następnie szkolnym okrętem artyleryjskim, który służył w latach 1922–1939. Okręt, zbudowany na zamówienie holenderskie w 1913 roku, został nabyty przez Polskę z podziału okrętów niemieckich po I wojnie światowej. Został zatopiony przez niemieckie lotnictwo 1 września 1939 roku, jako pierwszy okręt bojowy w II wojnie światowej.

Budowa i służba w niemieckiej flocie

Okręt był jednym z czterech zamówionych przez holenderską Królewską Marynarkę Wojnę w stoczni Stettiner Maschinenbau AG Vulcan. Po rozpoczęciu I wojny światowej został włączony do niemieckiej floty.

Opis konstrukcji

  • Długość: 62,6 m
  • Szerokość: 6,22 m
  • Wyporność: 340 t (standardowa), 421 t (pełna)
  • Napęd: 2 turbiny parowe o mocy 5500 KM
  • Prędkość maksymalna: 29 węzłów
  • Uzbrojenie (1939): 3 działa kal. 75 mm, 1 działo plot. Vickers 40 mm, 2 km Maxim 7,9 mm
  • Załoga: 5 oficerów i 74 marynarzy

Przejęcie przez Polskę

Po zakończeniu I wojny światowej Polska otrzymała V 105 w ramach podziału floty niemieckiej. Okręt został wymieniony na A 69 i przyjął nazwę „Mazur” w 1921 roku. Jego przetransportowanie do Polski odbyło się w trudnych warunkach, a po przybyciu do Gdańska wymagał pilnego remontu.

Służba w Polsce

Od 1 sierpnia 1922 roku, ORP Mazur służył w Dywizjonie Torpedowców, a jego głównym zadaniem było szkolenie kadr marynarki wojennej. Okręt brał udział w różnych misjach i ceremoniach, a jego uzbrojenie było kilkakrotnie modernizowane. W 1931 roku został przebudowany na szkolny okręt artyleryjski, a jego uzbrojenie zmieniono na cztery działa kal. 75 mm.

Udział w wojnie obronnej

W momencie wybuchu II wojny światowej, „Mazur” był w porcie na Oksywiu. Po wojnie jego wrak został wydobyty przez Niemców i pocięty na złom.

Podsumowanie

ORP Mazur odegrał istotną rolę w historii polskiej marynarki wojennej, będąc jednym z pierwszych okrętów w służbie po I wojnie światowej. Jego historia obejmuje zarówno aspekty budowy i modernizacji, jak i tragiczne zakończenie w 1939 roku.

„`