Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

ORP Kaszub (1914)

ORP Kaszub

ORP Kaszub był polskim torpedowcem, który służył w latach 1921–1925. Powstał jako niemiecki V 108, a jego historia sięga czasów I wojny światowej. Okręt zatonął w wyniku wybuchu kotła, co doprowadziło do tragedii na morzu.

Historia powstania

Kaszub był częścią serii czterech torpedowców zamówionych przez Holandię w stoczni Stettiner Maschinenbau AG Vulcan. Okręty oznaczone były od Z1 do Z4 i miały służyć do działań przybrzeżnych. Budowę V 108 rozpoczęto w 1913 roku, ale po wybuchu I wojny światowej okręt został zarekwirowany przez Niemców i włączony do ich floty jako V 108 w 1915 roku. Brał udział w operacjach na Bałtyku, a po 1916 roku służył w roli okrętu szkolnego.

Koszty przejęcia i remontu

Po zakończeniu wojny ORP Kaszub został przejęty przez Polskę, co wiązało się z wysokimi kosztami. Remont okrętu wyniósł 13 283 funty szterlingów, a uzbrojenie zakupiono w 1924 roku. Początkowo planowano uzbrojenie w angielskie działa kal. 4 cale, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu.

Katastrofa

Po skompletowaniu załogi pod dowództwem kmdr ppor. Waleriana Antonowicza, okręt wyruszył do Polski. Tragiczny wypadek miał miejsce w 1925 roku, gdy ORP Kaszub zatonął po wybuchu kotła. Zginęli trzej członkowie załogi, a kilku innych doznało obrażeń. Przyczyny wybuchu były przedmiotem różnych opinii, w tym:

  • Wybuch gazów w kotłowni spowodowany ropą – inż. Aleksander Potyrała.
  • Wady materiałowe i wykonawcze – Mieczysław Iwański.
  • Oderwanie dolnej części walczaka wodnego – kmdr inż. Zdzisław Śladkowski.
  • Pożar sprzed kilku miesięcy – kmdr ppor. Bohdan Brodowski.
  • Możliwa akcja sabotażowa – niepotwierdzona wersja.

W wyniku tragedii, trzech członków załogi straciło życie, a ich ciała zostały wydobyte i pochowane w Pucku.