ORP Gryf
ORP Gryf, wcześniej znany jako SS Opole oraz ORP Zetempowiec, był okrętem szkolnym polskiej Marynarki Wojennej, który służył w latach 1951-1976. Został przebudowany z statku handlowego zbudowanego w 1945 roku dla niemieckiej marynarki pod nazwą „Irene Oldendorff”. Po II wojnie światowej przeszedł przez różne flagi, w tym brytyjską i radziecką, zanim trafił do Polski.
Historia
Okręt został zbudowany w duńskiej stoczni Burmeister & Wain w Kopenhadze jako „Irene Oldendorff”. Po zatopieniu przez duński ruch oporu, został podniesiony i przekazany niemieckiej marynarce handlowej w styczniu 1945 roku. Po wojnie przeszedł w ręce Wielkiej Brytanii, a następnie ZSRR, zanim trafił do Polski w 1947 roku, gdzie służył jako „Opole”.
W 1950 roku okręt został przekazany Marynarce Wojennej, a po przebudowie w Stoczni Gdyńskiej wszedł do służby jako ORP Zetempowiec w 1951 roku. Rok 1957 przyniósł zmianę nazwy na ORP Gryf, co miało na celu przywrócenie tradycji polskiej marynarki.
ORP Gryf był największym okrętem szkolnym w polskiej flocie, odbył wiele rejsów szkolnych po Bałtyku, Morzu Północnym oraz Morzu Śródziemnym. W 1970 i 1971 roku został uznany za najlepszy okręt Marynarki Wojennej. Ostatecznie, z powodu zużycia, został wycofany z służby pod koniec 1976 roku.
Kalendarium
- 1945: Zbudowany jako „Irene Oldendorff”.
- 10 października 1945: Przejęty przez Wielką Brytanię jako „Empire Contess”.
- 1946: Przekazany ZSRR jako „Omsk”.
- 13 maja 1947: Przekazany Polsce jako „Opole”.
- 19 października 1950: Przejęty przez Marynarkę Wojenną.
- 10 lipca 1951: Wcielony do służby jako „Zetempowiec”.
- 10 kwietnia 1957: Zmiana nazwy na „Gryf”.
- 24 września 1976: Wycofany ze służby i przeklasyfikowany na barkę koszarową.
Los okrętu
Po wycofaniu ORP Gryf został przeklasyfikowany na hulk i przydzielony do 41 Dywizjonu Okrętów Ratowniczych. Ostatecznie skreślono go ze stanu Marynarki Wojennej 25 października 1988 roku, a w 1990 roku został sprzedany na złom.