Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

ORP Gryf (1945)

ORP Gryf

ORP Gryf, wcześniej znany jako SS Opole oraz ORP Zetempowiec, był okrętem szkolnym polskiej Marynarki Wojennej, który służył w latach 1951-1976. Został przebudowany z statku handlowego zbudowanego w 1945 roku dla niemieckiej marynarki pod nazwą „Irene Oldendorff”. Po II wojnie światowej przeszedł przez różne flagi, w tym brytyjską i radziecką, zanim trafił do Polski.

Reklama

Historia

Okręt został zbudowany w duńskiej stoczni Burmeister & Wain w Kopenhadze jako „Irene Oldendorff”. Po zatopieniu przez duński ruch oporu, został podniesiony i przekazany niemieckiej marynarce handlowej w styczniu 1945 roku. Po wojnie przeszedł w ręce Wielkiej Brytanii, a następnie ZSRR, zanim trafił do Polski w 1947 roku, gdzie służył jako „Opole”.

W 1950 roku okręt został przekazany Marynarce Wojennej, a po przebudowie w Stoczni Gdyńskiej wszedł do służby jako ORP Zetempowiec w 1951 roku. Rok 1957 przyniósł zmianę nazwy na ORP Gryf, co miało na celu przywrócenie tradycji polskiej marynarki.

Reklama

ORP Gryf był największym okrętem szkolnym w polskiej flocie, odbył wiele rejsów szkolnych po Bałtyku, Morzu Północnym oraz Morzu Śródziemnym. W 1970 i 1971 roku został uznany za najlepszy okręt Marynarki Wojennej. Ostatecznie, z powodu zużycia, został wycofany z służby pod koniec 1976 roku.

Kalendarium

  • 1945: Zbudowany jako „Irene Oldendorff”.
  • 10 października 1945: Przejęty przez Wielką Brytanię jako „Empire Contess”.
  • 1946: Przekazany ZSRR jako „Omsk”.
  • 13 maja 1947: Przekazany Polsce jako „Opole”.
  • 19 października 1950: Przejęty przez Marynarkę Wojenną.
  • 10 lipca 1951: Wcielony do służby jako „Zetempowiec”.
  • 10 kwietnia 1957: Zmiana nazwy na „Gryf”.
  • 24 września 1976: Wycofany ze służby i przeklasyfikowany na barkę koszarową.

Los okrętu

Po wycofaniu ORP Gryf został przeklasyfikowany na hulk i przydzielony do 41 Dywizjonu Okrętów Ratowniczych. Ostatecznie skreślono go ze stanu Marynarki Wojennej 25 października 1988 roku, a w 1990 roku został sprzedany na złom.

Reklama
Reklama