Historia Okrętu ORP Czajka
Okręt ORP Czajka, pierwotnie znany jako FM 28, został wodowany w 1918 roku. Jego pierwsza bandera była niemiecka, jednak po zakończeniu I wojny światowej, w 1921 roku, wszedł do służby w polskiej marynarce wojennej pod nazwą ORP Czajka. Okręt był używany do 12 października 1931 roku.
W 1932 roku okręt przeszedł przebudowę i zmienił przeznaczenie na statek towarowo-pasażerski. Jego nowa pojemność wynosiła 179 BRT oraz 87 NRT, a nośność około 160 ton. Czajka realizowała transport ładunków na trasach Tczew-Gdynia oraz Gdańsk-Gdynia, a w sezonie letnim przewoziła turystów po Zatoce Gdańskiej, mieszcząc od 180 do 200 osób.
Po śmierci armatora w 1934 roku, statek został sprzedany i używany do nielegalnych działań, w tym przemytu spirytusu do Finlandii. W 1938 roku polskie władze aresztowały okręt, który pozostawał w Gdyni do wybuchu II wojny światowej.
We wrześniu 1939 roku Czajka została samozatopiona w Gdyni, aby zablokować wejście do Basenu Żeglarskiego. Po wojnie, okręt został wydobyty przez Niemców i pocięty na złom.
Dane techniczne
- wyporność konstrukcyjna: 170 t
- wyporność pełna: 193 t
- wyposażenie trałowe: 2 komplety trałów kontaktowych
Uwagi
Dowódcą ORP Czajka w latach 1929-1931 był porucznik mar. Konrad Namieśniowski.
Przypisy
Okręt miał burzliwą historię, od służby w marynarce wojennej, przez działalność cywilną, aż po tragiczny los w czasie II wojny światowej.
Bibliografia
- Jan Kazimierz Sawicki, „Kadry morskie Rzeczypospolitej”, Gdynia, 2011, ISBN 978-83-932722-0-4.