OpenGL Utility Toolkit (GLUT)
OpenGL Utility Toolkit, znane jako GLUT, to biblioteka użytkowa, która obsługuje operacje wejścia/wyjścia na poziomie systemu operacyjnego. Jej główne cele to:
- Umożliwienie tworzenia przenośnego kodu działającego na wielu platformach.
- Ułatwienie nauki OpenGL.
GLUT zostało stworzone przez Marka J. Kilgarda, autora książek dotyczących programowania w OpenGL.
Możliwości
Biblioteka GLUT oferuje szereg funkcji, w tym:
- Definicja i zarządzanie oknami.
- Monitorowanie wejścia z myszy i klawiatury.
- Rysowanie podstawowych brył geometrycznych, takich jak sześciany i kule.
- Ograniczone funkcje do tworzenia wyskakujących okienek (pop-up).
Programowanie
Rozpoczęcie pracy z OpenGL przy użyciu GLUT wymaga zaledwie kilku linii kodu, co czyni go dostępnym dla początkujących. GLUT nie wymaga znajomości okienkowego API, co jest istotnym atutem dla programistów. Funkcje w bibliotece zaczynają się od prefiksu glut
, na przykład glutPostRedisplay
służy do ponownego renderowania ekranu.
Alternatywne implementacje
Do alternatywnych wersji GLUT należą Freeglut oraz OpenGLUT. Freeglut zachowuje identyczne funkcje jak oryginalna biblioteka, natomiast OpenGLUT wprowadza dodatkowe możliwości. Oba projekty są oparte na idei wolnego oprogramowania, co pozwala na modyfikację i redystrybucję kodu.