Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

OpenGL Shading Language

Chcę dodać własny artykuł

„`html

OpenGL Shading Language (GLSL)

OpenGL Shading Language (GLSL) to język programowania potoku graficznego, który jest składniowo zbliżony do języka C. Umożliwia programowanie na poziomie GPU, co pozwala na bezpośrednie wykonywanie kodu na jednostkach graficznych.

Funkcjonalność

GLSL obsługuje różne typy atrybutów wierzchołków, takie jak kolor, które mogą być definiowane przez użytkownika. Każdy wierzchołek w danym prymitywie graficznym musi mieć identyczny zestaw atrybutów.

Fragmenty reprezentują pojedyncze piksele na ekranie, zawierając zinterpolowane wartości atrybutów wierzchołków. Służą one do określenia ostatecznego koloru piksela oraz dodatkowych parametrów, takich jak kanał alfa czy głębokość.

Rasteryzacja to proces rzutowania geometrii na bufor ramki, co prowadzi do powstania tablicy fragmentów. Te fragmenty są następnie poddawane dalszej obróbce, w tym testom głębokości i szablonu oraz mieszaniu z dotychczasowymi wartościami w buforze.

Rodzaj rzutowania oraz sposób obróbki zależą od stanu potoku graficznego.

Rodzaje shaderów

  • Vertex Shader – operacje na geometrii.
  • Fragment Shader – operacje na fragmentach.

Shadery są wykonywane przez jednostki potoku graficznego: vertex processor i fragment processor. Komunikacja między tymi jednostkami odbywa się w jednym kierunku – z vertex procesora do fragment procesora.

Shadery różnią się nieco dialektem w zależności od jednostki, co wynika z różnorodności operacji, które wykonują.

Wersje i specyfikacje języka

GLSL został wprowadzony do OpenGL przez komitet ARB w wersji 1.5 jako rozszerzenie, a od wersji 2.0 jest częścią podstawowego API. Język ten wprowadza elastyczny model programowalnego potoku graficznego, dlatego zaleca się jego wykorzystanie w nowych aplikacjach.

OpenGL ES 2.0 zrywa wsteczną kompatybilność z wersją 1.x, co podkreśla ukierunkowanie na programowanie w GLSL.

Uwagi

GLSL jest kluczowym elementem nowoczesnych aplikacji graficznych, umożliwiającym bardziej zaawansowane i elastyczne podejście do programowania grafiki komputerowej.

Linki zewnętrzne

  • Link do dokumentacji OpenGL
  • Link do zasobów GLSL

Kategoria: Języki programowania

Kategoria: OpenGL

„`