Opel Rekord – samochód produkowany przez firmę Opel w latach 1953–1986, znany z różnych generacji i wersji nadwoziowych.
Generacje samochodu
- Opel Olympia Rekord (1953–1957)
- Opel Rekord PI (1957–1960)
- Opel Rekord P II (1960–1963)
- Opel Rekord A (1963–1965)
- Opel Rekord B (1965–1966)
- Opel Rekord C (1966–1971)
- Opel Rekord D (1972–1977)
- Opel Rekord E (1977–1986)
Rekord A
Wprowadzony w marcu 1963 roku, Rekord A był krótszy i szerszy od swojego poprzednika, oferując większy rozstaw osi. Oparty na modelu Chevrolet Chevy II, odniósł sukces w Europie, sprzedając się w 861 tys. egzemplarzy. Paleta silników obejmowała jednostki od 1.5 do 2.6 litra.
Rekord B
Druga generacja, wprowadzona w sierpniu 1965 roku, wprowadziła nowe silniki czterocylindrowe. Mimo przestarzałej konstrukcji, sprzedaż wyniosła blisko 300 tys. egzemplarzy.
Rekord C
Debiutujący w 1972 roku, Rekord C charakteryzował się nowoczesnym designem i poprawionymi osiągami. Oferował szeroki wybór nadwozi oraz silników, w tym sportowy model Rekord Sprint.
Rekord D
Wprowadzony w 1972 roku, Rekord D zyskał nowoczesny wygląd i niezależne zawieszenie. Oferował silniki od 1.7 do 2.1 litra, w tym pierwszą jednostkę wysokoprężną marki Opel.
Rekord E
Piąta generacja, zaprezentowana w 1977 roku, wprowadziła aerodynamiczne nadwozie i nowoczesne wyposażenie. Produkcja tego modelu trwała do 1986 roku, a jego wersja E2 zyskała popularność dzięki modernizacji i nowym silnikom.
Silniki
- Benzynowe (CIH):
- 1.7 N (60 KM)
- 1.9 N (75 KM)
- 2.0 N (90 KM)
- 2.0 S (100 KM)
- Diesle (OHC):
- 2.1 D (61 KM)
- 2.0 D (58 KM)
- 2.3 D (65 KM)
Podsumowanie
Opel Rekord to klasyczny przedstawiciel samochodów średniej klasy, łączący nowoczesne technologie z tradycyjnym stylem, co przyczyniło się do jego sukcesu na rynku europejskim przez ponad trzy dekady.