Olimpijka – Historia Budowy Autostrady
Olimpijka to potoczna nazwa planowanej autostrady Berlin-Moskwa, której budowa rozpoczęła się w latach 70. XX wieku z myślą o igrzyskach olimpijskich w Moskwie w 1980 roku. Decyzję o budowie podjęto z zamiarem oddania odcinka od Wrześni do Warszawy przed igrzyskami. W okolicach Poznania istniała już zmodernizowana droga E8, co wpłynęło na wybór punktu początkowego autostrady.
Odcinek Września – Konin
Prace nad odcinkiem Września – Konin rozpoczęto w 1976 roku. Fragment ten został oddany do użytku w drugiej połowie lat 80. W 1985 roku zrealizowano pierwszy odcinek Września – Sługocin (34 km), a do 1989 roku autostrada została przedłużona do Konina (14 km). Dziś stanowi część autostrady A2.
Autostrada ta, zbudowana w okresie Zimnej Wojny, miała również militarne zastosowanie. Około 2 km na wschód od Wrześni obie jezdnie były wytyczone jedynie farbą na szerokim pasie asfaltu, co umożliwiło utworzenie tzw. drogowego odcinka lotniskowego. Obecnie jest on wzbogacony o stalowe bariery.
Odcinek Nieborów – Warszawa
Ten fragment Olimpijki pozostawał nieukończony aż do 2010 roku. W tym czasie powstały jedynie wiadukty, mosty i inne konstrukcje. Na odcinku Bolimów – Wiskitki droga była oznaczana jako „autostrada w budowie”, a w rzeczywistości użytkowano ją jako drogę gruntową.
W styczniu 2010 roku rozpoczęto prace przygotowawcze do budowy autostrady A2, w tym wycinkę drzew. 23 czerwca 2010 roku wysadzono w powietrze niedokończony wiadukt. Fragment ten został oddany do użytku w 2012 roku.
Ostatecznie, 6-7 czerwca 2012 roku oddano do ruchu ostatni odcinek, co umożliwiło przejazd z Warszawy do Berlina bez zjeżdżania z autostrady, po 36 latach od rozpoczęcia budowy.