Oksywska Kolej Nadbrzeżna
Oksywska Kolej Nadbrzeżna, znana również jako „Kaszubski Ekspress”, to nieistniejąca linia kolei wąskotorowej o szerokości 600 mm, zbudowana przez Niemców podczas II wojny światowej w Gdyni. Funkcjonowała jedynie w czasie okupacji.
Opis linii
Linia łączyła dwa niemieckie ośrodki badawcze torped: Torpedowaffenplatz Hexengrund w Babich Dołach oraz Torpedo Versuchs Anstalt Oxhoft na Oksywiu. Jej głównym celem była transportacja ładunków, a na Babich Dołach znajdowała się zajezdnia z warsztatem naprawczym. W porcie na Oksywiu zbudowano rampę do rozładunku, jednak nie było tam zajezdni.
Po wojnie z pozostałości linii powstała rybacka kolejka na zboczu oksywskiego klifu, która była błędnie nazywana kolejką górską z powodu nachylenia torów wynoszącego od 20 do 40 stopni. Do przemieszczania wagonów wykorzystywano wyciągarkę umieszczoną w małym pomieszczeniu na szczycie klifu. Obecnie kolejka sporadycznie służy do transportu połowów z kutrów rybackich na Oksywiu. Podobny system transportowy znajduje się również przy przystani rybackiej na Babich Dołach.
Pozostałości taboru
Ostatnią pozostałością taboru używanego przez Niemców jest wagonik transportowy, który stanowi stałą ekspozycję w schronie przy ulicy Morskiej 189 w Gdyni.
Przypisy i literatura
- Friedrich Lauck, Der Lufttorpedo. Entwicklung und Technik in Deutschland 1915–1945, Monachium 1981
- Obiekty podwodne i militaria Zatoki Gdańskiej, praca zbiorowa, Gdynia 2001
Kolej ta jest ważnym elementem historii Gdyni oraz kolei wąskotorowych w Polsce.