Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

OHV

Chcę dodać własny artykuł

OHV – Rodzaj Rozrządu w Silnikach Tłokowych

OHV (ang. overhead valves) to typ rozrządu stosowanego w silnikach tłokowych, w którym wałek rozrządu, umieszczony w bloku silnika, steruje zaworami w głowicy cylindrów poprzez popychacze. Choć obecnie coraz częściej zastępowany jest przez system OHC (overhead camshaft), nadal jest sporadycznie używany w pojazdach produkowanych w Ameryce Północnej.

Zasada Działania

W silnikach OHV, podczas obrotu wałka rozrządu, krzywka podnosi popychacz zaworowy. Popychacz przekazuje energię na dźwignię zaworu, która otwiera lub zamyka wlot do kanałów dolotowych. Zawory są dociskane do gniazd sprężynami, a ich prowadnice znajdują się w głowicy silnika.

Charakterystyka Silników OHV

  • Umożliwiają zastosowanie dwóch zaworów na cylinder, co może utrudniać instalację większej ilości zaworów.
  • Mała odległość wałka rozrządu od wału korbowego pozwala na skrócenie drogi przeniesienia napędu.
  • Większa masa ruchomych elementów układu rozrządu prowadzi do wzrostu siły bezwładności.
  • Praca silnika jest głośniejsza w porównaniu do konstrukcji OHC.
  • Układ wymaga częstszej regulacji luzu zaworów, z wyjątkiem silników z popychaczami hydraulicznymi.

Podsumowując, silniki OHV, mimo że ustępują nowocześniejszym rozwiązaniom, wciąż mają swoje miejsce w niektórych pojazdach, oferując specyficzne cechy i wymagania dotyczące konserwacji.