OHV – Rodzaj Rozrządu w Silnikach Tłokowych
OHV (ang. overhead valves) to typ rozrządu stosowanego w silnikach tłokowych, w którym wałek rozrządu, umieszczony w bloku silnika, steruje zaworami w głowicy cylindrów poprzez popychacze. Choć obecnie coraz częściej zastępowany jest przez system OHC (overhead camshaft), nadal jest sporadycznie używany w pojazdach produkowanych w Ameryce Północnej.
Zasada Działania
W silnikach OHV, podczas obrotu wałka rozrządu, krzywka podnosi popychacz zaworowy. Popychacz przekazuje energię na dźwignię zaworu, która otwiera lub zamyka wlot do kanałów dolotowych. Zawory są dociskane do gniazd sprężynami, a ich prowadnice znajdują się w głowicy silnika.
Charakterystyka Silników OHV
- Umożliwiają zastosowanie dwóch zaworów na cylinder, co może utrudniać instalację większej ilości zaworów.
- Mała odległość wałka rozrządu od wału korbowego pozwala na skrócenie drogi przeniesienia napędu.
- Większa masa ruchomych elementów układu rozrządu prowadzi do wzrostu siły bezwładności.
- Praca silnika jest głośniejsza w porównaniu do konstrukcji OHC.
- Układ wymaga częstszej regulacji luzu zaworów, z wyjątkiem silników z popychaczami hydraulicznymi.
Podsumowując, silniki OHV, mimo że ustępują nowocześniejszym rozwiązaniom, wciąż mają swoje miejsce w niektórych pojazdach, oferując specyficzne cechy i wymagania dotyczące konserwacji.