Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Obwodnica Trójmiasta

Obwodnica Trójmiasta

Obwodnica Trójmiasta, znana również jako Obwodnica trójmiejska, to zachodnia obwodnica Trójmiasta, będąca częścią dróg ekspresowych S6 i S7. Przebiega w kierunku północ-południe, łącząc Gdynię z Pruszczem Gdańskim, a jej długość wynosi 38,6 km.

Reklama

Historia

Budowa obwodnicy rozpoczęła się w latach 70. XX wieku, a pierwszy odcinek oddano do użytku w 1977 roku. Kolejne etapy realizowane były w następujących latach:

  • 1973–1977: jezdnia wschodnia Gdynia – Pruszcz Gdański (otwarcie 15 grudnia 1977)
  • 1978–1984: jezdnia zachodnia Gdynia – Straszyn
  • 1987–1989: węzeł Kowale
  • 1994–1996: węzeł Osowa
  • 2000–2001: jezdnia zachodnia Straszyn – Juszkowo
  • 2005–2007: jezdnia zachodnia Juszkowo – Rusocin
  • 2006–2008: węzeł Gdynia Port

Obwodnica była drogą krajową nr 6 do 2000 roku, kiedy to otrzymała oznaczenie S6. W 2002 roku zakończono gruntowny remont drogi. Pomimo, że obwodnica nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych, jest trasą o statusie drogi ekspresowej, z dwupoziomowymi skrzyżowaniami i dwiema jezdniami.

Reklama

Rozbudowa

W okolicach Rusocina powstał węzeł drogowy łączący obwodnicę z autostradą A1. W 2008 roku otwarto odgałęzienie obwodnicy w Gdyni, które kończy Trasę im. Eugeniusza Kwiatkowskiego. Docelowo planowane jest połączenie północnego końca obwodnicy z obwodnicą północną aglomeracji trójmiejskiej.

W latach 2011–2012 rozbudowano węzeł Karczemki oraz przebudowano węzeł w Straszynie. W 2010 roku rozpoczęto konsultacje dotyczące budowy obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta, a szacowany koszt budowy wynosił 3 miliardy złotych. W 2014 roku odnotowano na obwodnicy najwyższe natężenie ruchu, co wskazuje na potrzebę jej rozbudowy do trzech pasów.

Bezpieczeństwo i natężenie ruchu

Obwodnica Trójmiasta, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z dróg o największym natężeniu ruchu w Polsce, z ponad 80 tys. pojazdów dziennie. W 2016 roku odnotowano na niej ponad 500 kolizji. Wprowadzenie ograniczenia prędkości do 100 km/h w 2015 roku przyczyniło się do zmniejszenia liczby wypadków z 14 do 8 na gdyńskim odcinku obwodnicy.

Reklama
Reklama