Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Nürnberg (1934)

Krążownik „Nürnberg”

Nürnberg to niemiecki krążownik lekki z okresu II wojny światowej, który później służył w marynarce ZSRR jako „Admirał Makarow”. Okręt został zbudowany w stoczni Deutsche Werke w Kilonii, gdzie położono stępkę 4 listopada 1933 roku, a wodowanie miało miejsce 8 grudnia 1934 roku. Do służby w Kriegsmarine wszedł 2 listopada 1935 roku, a wycofano go 8 maja 1945 roku. Krążownik miał wyporność standardową 7150 ton i maksymalną prędkość 32 węzły.

Budowa i konstrukcja

„Nürnberg” był rozwinięciem krążownika „Leipzig” i stanowił ostatni niemiecki krążownik lekki. Budowany w latach 1933-1935, okręt miał długość 181,3 m, szerokość 16,3 m oraz zanurzenie 5,74 m. W trakcie budowy wprowadzono zmiany, takie jak zwiększenie wymiarów oraz wzmocnienie konstrukcji kadłuba. Krążownik miał unikalny napęd mieszany z turbinami parowymi oraz silnikami diesla, co pozwalało mu osiągnąć prędkość 32 węzłów.

Uzbrojenie

Uzbrojenie główne krążownika stanowiło dziewięć dział kal. 149 mm w trzech wieżach. Dodatkowo, wyposażono go w osiem dział 88 mm do obrony przeciwlotniczej oraz dziesięć działek 37 mm. Okręt miał także 12 wyrzutni torpedowych oraz możliwość postawienia 120 min.

Opancerzenie

Opancerzenie „Nürnberga” obejmowało pas burtowy o grubości do 50 mm, wieże artyleryjskie z pancerzem do 80 mm, a także wzmocniony pancerz na stanowiskach kierowania ogniem. Całość konstrukcji była podobna do wcześniejszych krążowników, ale zastosowano nową stal pancerną.

Służba

„Nürnberg” był aktywnie wykorzystywany w czasie II wojny światowej, operując głównie na Morzu Północnym i Bałtyckim. Choć miał na koncie kilka misji bojowych, w tym stawianie min, był w dużej mierze używany do zadań szkolnych. Po wojnie, w ramach reparacji, przeszedł pod kontrolę ZSRR, gdzie służył do 1959 roku, a następnie został złomowany.

Dowódcy

Okręt miał kilku dowódców w trakcie swojej służby, w tym KzS Hubert Schmundt oraz KzS Helmuth Gressler, który dowodził „Nürnbergiem” do przekazania go ZSRR w 1946 roku.

Podsumowanie

„Nürnberg” był nowoczesnym krążownikiem dla swoich czasów, łączącym dobrą prędkość z silnym uzbrojeniem. Jego historia odzwierciedla zmiany w marynarce niemieckiej oraz późniejsze przekształcenia w ramach ZSRR, co czyni go interesującym obiektem badawczym w kontekście historii morskiej XX wieku.