Northrop F-20 Tigershark
Northrop F-20 Tigershark to amerykański odrzutowy myśliwiec stworzony przez firmę Northrop w 1975 roku jako rozwinięcie modelu F-5 Freedom Fighter. Oznaczony początkowo jako F-5G, został uznany za nowy typ maszyny ze względu na znaczące zmiany konstrukcyjne i poprawę osiągów. F-20 został wyposażony w jeden silnik turbowentylatorowy General Electric F404, który zapewniał 60% większy ciąg w porównaniu do dwóch silników J85 stosowanych w F-5. Samolot miał na celu być tani w eksploatacji i łatwy w utrzymaniu.
F-20 osiągał maksymalną prędkość 2,1 Ma (około 2600 km/h) oraz zasięg 2760 km, co czyniło go konkurencyjnym w stosunku do innych myśliwców swojego czasu.
Historia
Oblot pierwszego prototypu myśliwca F-20 miał miejsce 30 sierpnia 1982 roku. Mimo że samolot był skierowany głównie na rynki zagraniczne, zainteresowanie nim spadło po zniesieniu restrykcji na sprzedaż F-16 Fighting Falcon przez prezydenta Ronalda Reagana. W rezultacie, po sześciu latach starań o sprzedaż, program rozwojowy F-20 został zakończony, a firma Northrop zainwestowała w niego 1,2 miliarda dolarów.
Potencjalni nabywcy, tacy jak państwa zainteresowane nowoczesnymi myśliwcami, wybierali F-16 ze względu na jego nowoczesność i większy potencjał do modyfikacji. Z trzech zbudowanych prototypów, jeden znajduje się w Kalifornijskim Centrum Naukowym, a pozostałe dwa zostały utracone w wyniku wypadków podczas pokazów dla zagranicznych klientów, spowodowanych błędami pilotów.
Dane techniczne
- Producent: Northrop
- Typ: myśliwiec
- Załoga: 1 pilot
- Silnik: 1 × General Electric F404-GE-100
- Ciąg silnika: 76 kN
- Rozpiętość: 8,1 m
- Długość: 14,2 m
- Wysokość: 4,2 m
- Masa własna: 5090 kg
- Masa startowa: 11 920 kg
- Prędkość maksymalna: 2,1 Ma (2600 km/h)
- Pułap: 16 800 m
- Zasięg: 2760 km
- Uzbrojenie: 2 × działko M39 kal. 20 mm, 2 × AIM-9 Sidewinder, 3600 kg bomb
- Użytkownicy: Stany Zjednoczone
F-20 Tigershark, mimo swojego potencjału, nie zdobył uznania na rynku, co doprowadziło do zakończenia jego produkcji.