North American F-100 Super Sabre
North American F-100 Super Sabre to amerykański samolot myśliwsko-bombowy, zaprojektowany jako pierwszy seryjnie produkowany myśliwiec zdolny do przekroczenia prędkości dźwięku w locie poziomym. Jego oblot miał miejsce 25 maja 1953 roku.
Historia
F-100 został opracowany jako naddźwiękowa odmiana F-86, jednak testy wykazały problemy ze stabilnością w locie naddźwiękowym, co skłoniło do stworzenia nowej konstrukcji. Prototyp YF-100A przekroczył barierę dźwięku już podczas pierwszego lotu, a w 1955 roku wprowadzono wersję F-100A. Zmiany w konstrukcji pozwoliły na przekształcenie niektórych modeli w myśliwce uderzeniowe (F-100C).
W początkowym okresie służby F-100 borykał się z problemami konstrukcyjnymi, które prowadziły do wypadków, co wpłynęło na złą opinię wśród pilotów. Ostatecznie wszystkie modele F-100A wycofano w 1959 roku, a ich kariera w USAF była krótka, mimo dalszej służby w jednostkach Air National Guard.
Zastosowanie bojowe
F-100 nie uczestniczył w wojnie koreańskiej, ale był głównym samolotem myśliwsko-bombowym podczas wojny wietnamskiej. Brał udział w operacjach bombowych, takich jak Bolo i Rolling Thunder.
Wersje
- YF-100 A – prototyp, 2 egz.
- F-100 A – myśliwiec przewagi powietrznej, 203 egz.
- RF-100 A – wersja do rozpoznania.
- F-100 B – samolot testowy, później przekształcony w F-107A.
- F-100 C – myśliwsko-bombowy, 476 egz.
- F-100 D – zmodyfikowana wersja F-100 C, 1274 egz.
- F-100 F – dwumiejscowa wersja szkoleniowa, używana w Wietnamie.
Konstrukcja
F-100 to całkowicie metalowy średniopłat o klasycznym układzie z skośnymi skrzydłami. Posiadał chowane podwozie i wlot powietrza w przedniej części kadłuba.
Użytkownicy
Samolot był używany przez USA, Francję, Danię, Turcję i Tajwan.