Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Neoklasycyzm w muzyce

Chcę dodać własny artykuł

Neoklasycyzm w Muzyce XX Wieku

Neoklasycyzm to kierunek w muzyce XX wieku, zaliczany do modernizmu, który nawiązuje do tradycji muzyki przedromantycznej. Dominował w muzyce europejskiej w latach dwudziestych i trzydziestych, wpływając także na wielu amerykańskich kompozytorów.

Podstawowe Założenia

  • Sztuka jako autonomiczny fenomen estetyczny, bez programu.
  • Unikanie emocjonalnego oddziaływania i patosu, w opozycji do romantyzmu i ekspresjonizmu.
  • Wartość dzieła oparta na doskonałości rzemiosła kompozytorskiego.
  • Przejrzysta i zwarta forma, często nawiązująca do barokowej fugi i klasycznej formy sonatowej.
  • Utwory charakteryzują się czytelnymi i różnorodnymi odniesieniami do wcześniejszych stylów muzycznych.
  • Orkiestracja powściągliwa kolorystycznie, z tonalnością „lekko przybrudzoną” dysonansami.

Igor Strawiński i Wartości Neoklasycyzmu

Strawiński, będący jednym z głównych przedstawicieli neoklasycyzmu, podkreślał znaczenie mistrzostwa i doskonałości w sztuce. Zwracał uwagę na potrzebę powrotu do tradycyjnego pojmowania piękna, łącząc je z nowoczesnymi środkami. Dzieła miały być przyjemne dla słuchacza i ukazywać porządek oraz pomysłowość kompozytora, zamiast wzbudzać silne emocje.

Geneza i Przedstawiciele

Za początek neoklasycyzmu uznaje się powstanie opery Pulcinella Strawińskiego w 1919 roku, a za koniec premierę Żywot rozpustnika w 1951 roku. Do czołowych kompozytorów tego nurtu należą:

  • Igor Strawiński
  • Béla Bartók
  • Paul Hindemith
  • Dmitrij Szostakowicz
  • Siergiej Prokofjew
  • Albert Roussel
  • Aleksander Tansman
  • Grażyna Bacewicz
  • Michał Spisak
  • Witold Lutosławski

W literaturze anglosaskiej termin neoclassical odnosi się również do stylów rocka progresywnego i dark wave, które jednak nie mają wiele wspólnego z neoklasycyzmem w tradycyjnym rozumieniu.