Krążownik „Navarra”
„Navarra” to hiszpański krążownik lekki, znany pierwotnie jako „Reina Victoria Eugenia”. W 1931 roku, po przejęciu przez Republikę Hiszpańską, zmienił nazwę na „República”. W 1937 roku okręt został zdobyty przez siły gen. Franco i przemianowany na „Navarra”, a jego służba trwała do 1955 roku.
Historia
Hiszpańska marynarka wojenna na początku XX wieku była osłabiona po wojnie amerykańsko-hiszpańskiej. Decyzję o budowie nowego krążownika podjęto 30 lipca 1914 roku. Okręt, zaprojektowany na wzór brytyjskich krążowników typu Birmingham, został zwodowany 21 kwietnia 1920 roku, a do służby wszedł 15 stycznia 1923 roku.
Opis okrętu
„Reina Victoria Eugenia” posiadał opancerzenie burtowe o grubości do 50 mm, które zapewniało ochronę głównie przed atakami niszczycieli. Mimo stosunkowo dobrego opancerzenia, artyleria była przestarzała, z pojedynczymi działami umieszczonymi po 4 na burtach i jednym na pokładzie rufowym.
W 1938 roku krążownik przeszedł modernizację, w wyniku której otrzymał nowe uzbrojenie w postaci 6 dział 152 mm, co zwiększyło jego potencjał bojowy.
Służba
Hiszpania królewska
W 1924 roku „Reina Victoria Eugenia” brał udział w operacjach na Morzu Śródziemnym, wspierając działania przeciwko powstaniu Rifenów w Maroku.
Hiszpania republikańska
Po obaleniu monarchii w 1931 roku okręt przemianowano na „República”. Mimo problemów technicznych, krążownik pełnił funkcję lidera flotylli niszczycieli. W 1936 roku, w obliczu nadchodzącej wojny domowej, jego załoga utworzyła komitet okrętowy, a krążownik został zajęty przez frankistów.
Hiszpania frankistowska
W 1937 roku „República” został przemianowany na „Navarra” i przeszedł gruntowną modernizację. Okręt uczestniczył w blokadzie wybrzeża republikańskiego i brał udział w operacjach przeciwko republikom.
Po wojnie domowej „Navarra” była używana jako okręt szkolny, a w 1955 roku została wycofana ze służby i złomowana.
Dane techniczne
Przed modernizacją:
- wyporność: 6450 t
- długość: 140,82 m
- napęd: 4 turbiny parowe, prędkość maksymalna 25,5 w
- załoga: 343-450
Po modernizacji w 1938:
- wyporność: 6500 t
- napęd: 4 turbiny parowe, prędkość maksymalna 25 w
- załoga: 404
Uzbrojenie i opancerzenie
Uzbrojenie:
- Do 1937: 9 dział 152 mm, 4 armaty przeciwlotnicze 47 mm.
- Po 1938: 6 dział 152 mm, 4 armaty plot 88 mm, 23 działek 20 mm.
Opancerzenie:
- Burty: 31-50 mm
- Pokład pancerny: 38 mm