Dzisiaj jest 11 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Napęd przedni

Napęd przedni (FWD)

Napęd przedni (ang. FWD – Front Wheel Drive) to system przeniesienia napędu, w którym moment obrotowy jest przekazywany na przednią oś pojazdu. Silnik w tym rozwiązaniu umieszczony jest z przodu, a jego orientacja może być wzdłużna lub poprzeczna w stosunku do osi pojazdu.

Historia

Przedni napęd ma swoją historię od 1904 roku, kiedy to J. Walter Christie uzyskał patent na to rozwiązanie. W 1911 roku założył firmę Front – Drive Motor Company, produkującą ciężarówki. W 1929 roku firma Cord zastosowała ten napęd w luksusowym modelu L-29. Citroën jako pierwszy rozpoczął masową produkcję samochodów z przednim napędem, wprowadzając model Traction Avant w latach 1934–1957. Popularność przedniego napędu wzrosła również dzięki modelom 2CV i DS, a sukcesy sportowe Mini przyczyniły się do jego dalszej popularyzacji. W Polsce pierwszym samochodem z przednim napędem była Syrena.

Konstrukcja

W przednim napędzie silnik, przekładnia główna i skrzynia biegów tworzą zintegrowany zespół, umieszczony przed, nad lub za przednią osią. Taka konstrukcja pozwala na skrócenie długości pojazdu o 10-30 cm w porównaniu do klasycznych układów napędowych, co zwiększa przestronność wnętrza.

Zalety i wady

Zalety

  • Lepsza kontrola pojazdu przy małych i średnich prędkościach, co ogranicza podsterowność podczas jazdy na zakręcie.
  • Dobra zdolność pokonywania wzniesień przy niskim obciążeniu.
  • Prosta konstrukcja tylnego zawieszenia.
  • Krótsza droga momentu napędowego dzięki braku wału.
  • Niższa wrażliwość na boczny wiatr.
  • Niższe koszty produkcji i mniejsza masa pojazdu.
  • Przestronniejsze wnętrze.
  • Większa sprawność w przypadku silnika umieszczonego poprzecznie.

Wady

  • Pogorszenie zdolności rozpędzania przy pełnym obciążeniu na mokrej nawierzchni.
  • Wysoka siła przenoszona przez zawieszenie podczas przyspieszania.
  • Niebezpieczna podsterowność przy gwałtownym przyspieszeniu i wchodzeniu w zakręt.
  • Duże przełożenie przekładni kierowniczej przy dużym obciążeniu przedniej osi.
  • Obciążenie kół, które są jednocześnie kierowane i napędzane.
  • Nieprzyjemne odczucie „wyrywania” kierownicy przy dużych mocach silnika.
  • Trudniejszy dostęp do elementów napędu podczas napraw.
  • Niekorzystny rozkład masy na osie.