Napęd przedni (FWD)
Napęd przedni (ang. FWD – Front Wheel Drive) to system przeniesienia napędu, w którym moment obrotowy jest przekazywany na przednią oś pojazdu. Silnik w tym rozwiązaniu umieszczony jest z przodu, a jego orientacja może być wzdłużna lub poprzeczna w stosunku do osi pojazdu.
Historia
Przedni napęd ma swoją historię od 1904 roku, kiedy to J. Walter Christie uzyskał patent na to rozwiązanie. W 1911 roku założył firmę Front – Drive Motor Company, produkującą ciężarówki. W 1929 roku firma Cord zastosowała ten napęd w luksusowym modelu L-29. Citroën jako pierwszy rozpoczął masową produkcję samochodów z przednim napędem, wprowadzając model Traction Avant w latach 1934–1957. Popularność przedniego napędu wzrosła również dzięki modelom 2CV i DS, a sukcesy sportowe Mini przyczyniły się do jego dalszej popularyzacji. W Polsce pierwszym samochodem z przednim napędem była Syrena.
Konstrukcja
W przednim napędzie silnik, przekładnia główna i skrzynia biegów tworzą zintegrowany zespół, umieszczony przed, nad lub za przednią osią. Taka konstrukcja pozwala na skrócenie długości pojazdu o 10-30 cm w porównaniu do klasycznych układów napędowych, co zwiększa przestronność wnętrza.
Zalety i wady
Zalety
- Lepsza kontrola pojazdu przy małych i średnich prędkościach, co ogranicza podsterowność podczas jazdy na zakręcie.
- Dobra zdolność pokonywania wzniesień przy niskim obciążeniu.
- Prosta konstrukcja tylnego zawieszenia.
- Krótsza droga momentu napędowego dzięki braku wału.
- Niższa wrażliwość na boczny wiatr.
- Niższe koszty produkcji i mniejsza masa pojazdu.
- Przestronniejsze wnętrze.
- Większa sprawność w przypadku silnika umieszczonego poprzecznie.
Wady
- Pogorszenie zdolności rozpędzania przy pełnym obciążeniu na mokrej nawierzchni.
- Wysoka siła przenoszona przez zawieszenie podczas przyspieszania.
- Niebezpieczna podsterowność przy gwałtownym przyspieszeniu i wchodzeniu w zakręt.
- Duże przełożenie przekładni kierowniczej przy dużym obciążeniu przedniej osi.
- Obciążenie kół, które są jednocześnie kierowane i napędzane.
- Nieprzyjemne odczucie „wyrywania” kierownicy przy dużych mocach silnika.
- Trudniejszy dostęp do elementów napędu podczas napraw.
- Niekorzystny rozkład masy na osie.