Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Napęd kołowy statku

Napęd kołowy statku

Napęd kołowy, znany także jako napęd łopatkowy, wykorzystuje obracające się koła łopatkowe, które częściowo zanurzone są w wodzie, jako pędnik. Istnieją dwa główne typy statków z takim napędem: bocznokołowce i tylnokołowce.

Reklama

Rodzaje napędu kołowego

  • Bocznokołowiec: Posiada dwa koła łopatkowe umieszczone po obu burtach statku, w osłonach zwanych tamborami. Jest to bardziej powszechny typ.
  • Tylnokołowiec: Ma koła umieszczone na końcu kadłuba, za rufą statku. Ten typ jest mniej popularny.
  • Układ centralny: Sporadycznie stosowane są statki z kołami łopatkowymi umieszczonymi centralnie w kadłubie.

Statki te najczęściej napędzane są maszyną parową, ale zdarzają się również jednostki napędzane silnikami spalinowymi. W przypadku napędu spalinowego występują wibracje, które mogą negatywnie wpływać na trwałość statku.

Zalety i wady

Tylnokołowce charakteryzują się mniejszą szerokością, co jest istotne podczas żeglugi w kanałach i śluzach. Jednakże zużywają one więcej paliwa (o około 10% więcej) oraz mają przesunięty środek obrotu, co sprawia, że bocznokołowce lepiej radzą sobie na nieuregulowanych rzekach.

Reklama

Przykłady statków

Największym statkiem o napędzie bocznokołowym był SS Great Eastern z 1858 roku. Z kolei najmniejszymi jednostkami z napędem kołowym są rowery wodne.

Podsumowanie

Napęd kołowy statków, choć mniej popularny w nowoczesnym żeglarstwie, ma swoje unikalne cechy i zastosowania. Jego różnorodność typów i konstrukcji pozwala na dostosowanie do różnych warunków żeglugi.

Reklama
Reklama