Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Nakajima Ki-27

Nakajima Ki-27

Nakajima Ki-27, znany również jako Setsu lub Otsu (kodowe oznaczenie Nate), to japoński jednomiejscowy samolot myśliwski zaprojektowany przez firmę Nakajima Hikoki K.K. w 1936 roku. Samolot charakteryzuje się dolnopłatową konstrukcją, metalową budową oraz stałym podwoziem. Produkcja trwała od 1937 do 1942 roku, a do 1945 roku wycofano go z użycia.

Reklama

Specyfikacja

  • Typ: jednomiejscowy samolot myśliwski
  • Załoga: 1 pilot
  • Data oblotu: 15 października 1936
  • Produkcja: 3399 egzemplarzy
  • Napęd: Nakajima Ha-1a (Ki-27a) / Nakajima Ha-1b (Ki-27b)
  • Moc silnika: 650 KM (Ki-27a) / 780 KM (Ki-27b)
  • Rozpiętość: 11,31 m
  • Długość: 7,53 m
  • Wysokość: 3,28 m
  • Masa startowa: 1496-1547 kg
  • Prędkość maksymalna: 468 km/h na wysokości 4000 m
  • Pułap: 11200 m
  • Zasięg: 627 km (z dodatkowymi zbiornikami – 1100 km)
  • Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe kal. 7,7 mm, 4 bomby 25 kg

Historia i rozwój

Samolot Ki-27 został zaprojektowany przez T. Koyamę pod nadzorem dr inż. Hideo Itokawy. W 1936 roku rozpoczęto prace nad prototypem, który pomyślnie przeszedł testy lotu. Po wprowadzeniu kilku poprawek oraz zwiększeniu powierzchni nośnej, w lutym 1937 roku zamówiono pierwszą serię 10 samolotów.

Produkcja i użytkowanie

Produkcja Ki-27 rozpoczęła się w styczniu 1938 roku. W kolejnych latach wyprodukowano łącznie 2019 samolotów. Ki-27 były podstawowymi myśliwcami japońskiego lotnictwa w latach 30. i 40. XX wieku, biorąc udział w różnych konfliktach, w tym w wojnie chińsko-japońskiej i na Pacyfiku. Zostały również użyte przez Tajlandię i Mandżukuo.

Reklama

Ostatnie losy

Po II wojnie światowej wiele maszyn Ki-27 zostało przerobionych na samoloty szkolne. Ostatnie egzemplarze służyły do końca wojny, a niektóre przetrwały w jednostkach aż do 1945 roku. Dzisiaj, nieliczne egzemplarze znajdują się w muzeach, w tym jeden w Tachiarai Heiwa Kinenkan w Japonii.

Reklama
Reklama