Nadwozie pojazdów
Nadwozie to kluczowy element pojazdu, montowany na podwoziu, składający się z konstrukcji nośnej oraz karoserii. Wyróżniamy różne typy nadwozi w zależności od ich struktury:
- Konstrukcje ramowe (nieniosące)
- Konstrukcje samonośne (samoniosące, bezramowe)
- Nadwozia półniosące
- Samonośne z ramami częściowymi
Nadwozie pełni wiele funkcji, w tym ochronę mechanizmów pojazdu oraz zapewnienie estetyki. W pojazdach półniosących i samonośnych poszycie może również przenosić obciążenia. W przypadku nadwozi ciężarowych i specjalizowanych, ich funkcje są głównie użytkowe. W przypadku pojazdów szynowych nadwozie nazywane jest „pudłem”. W budowie nadwozi stosuje się szkło bezpieczne, takie jak hartowane lub laminowane.
Nadwozia samochodów osobowych
Podział nadwozi samochodów osobowych można przeprowadzić według liczby brył oraz typów. Współczesne nadwozia dzielą się na kilka klas, a wśród historycznych wyróżniamy m.in.:
- baquet
- barchetta
- brek
- convertible
- landaulet
- phaéton
- runabout
- spider
- torpedo
- tourer/touring
- tudor
- vis-à-vis
Nadwozia autobusów
Autobusy można podzielić na kilka kategorii, w tym:
- Autobusy miejskie:
- trambus
- piętrobus
- autobus przegubowy
- mikrobus
- Autobusy lokalne
- Autobusy międzymiastowe:
- omnibus
- Autobusy turystyczne:
- autokar
Nadwozia samochodów ciężarowych i specjalnych
Nadwozia ciężarowe dzielą się na:
- nadwozia furgonowe
- nadwozia skrzyniowe
Kabiny kierowcy (szoferki) występują w wersji zwykłej oraz wagonowej. Samochody specjalne, takie jak sanitarki, samochody pożarnicze czy warsztatowe, są budowane z myślą o ściśle określonych celach, co determinuje ich konstrukcję i wyposażenie.