N.R.M. – Białoruski Zespół Rockowy
N.R.M. (Niepodległa Republika Marzeń) to białoruski zespół rockowy, założony w 1994 roku przez byłych członków grupy Mroja. Jest jednym z najbardziej znanych zespołów rockowych w Białorusi, obok Lapis Trubieckoj. Zespół śpiewa głównie w języku białoruskim, używając łacinki w materiałach promocyjnych.
Historia i Tematyka
Zespół powstał w wyniku przekształcenia grupy Mroja, co było reakcją na polityczne zmiany w kraju po dojściu do władzy Aleksandra Łukaszenki. N.R.M. dąży do tworzenia „niezależnej republiki”, gdzie artystyczna krytyka władzy jest dozwolona. W twórczości zespołu można dostrzec odniesienia do białoruskiej polityki, jednak krytyka reżimu Łukaszenki jest często zakamuflowana.
Okładki albumów, takie jak Pašpart hramadzianina N.R.M., zawierają satyryczne komentarze do aktualnej sytuacji politycznej, co niejednokrotnie prowadziło do cenzury i zakazów koncertowych. Władze białoruskie nałożyły na zespół ograniczenia, szczególnie po występie na wiecu opozycji w 2004 roku, zmuszając muzyków do grania głównie za granicą.
Skład Zespołu
- Pit Paułau – gitara, wokal (od 1994)
- Juraś Laukou – gitara basowa, wokal (od 1994)
- Aleh Dziemidowicz – perkusja, wokal (od 1994)
- Lawon Wolski – gitara, wokal (1994–2010)
Muzyczny Fenomen
N.R.M. nie tylko wpływa na scenę muzyczną, ale także na kulturę społeczną Białorusi, przyczyniając się do popularyzacji języka białoruskiego wśród mieszkańców. Zespół zyskał uznanie także w dokumentach filmowych, takich jak „Muzyczna partyzantka” i „Czas trzech żółwi”, które ukazują ich działalność artystyczną w kontekście walki o wolność.
Dyskografia
W dorobku zespołu znajdują się albumy studyjne, kompilacje, albumy koncertowe oraz single. N.R.M. brało udział w różnych projektach, takich jak:
- Pieśniarok (tribute dla Piesniarów, 1997)
- Narodny Albom (1997)
- Ja naradziusia tut (2000)
Podsumowanie
N.R.M. to nie tylko zespół muzyczny, ale także symbol oporu wobec autorytaryzmu na Białorusi. Ich twórczość stanowi ważny element białoruskiego dyskursu społecznego oraz kulturowego.