MT Exxon Valdez
MT Exxon Valdez, później znany jako MT „SeaRiver Mediterranean”, „Dong Fang Ocean” i „Oriental Nicety”, to tankowiec, który został zbudowany w 1986 roku w stoczni w San Diego. Statek miał długość 300 m, szerokość 50 m oraz nośność wynoszącą około 211 500 ton, co pozwalało mu transportować około 1,48 mln baryłek ropy naftowej. Jego głównym zadaniem było przewożenie ropy z terminalu w Valdez na Alasce do pozostałych stanów USA.
Katastrofa ekologiczna
24 marca 1989 roku MT Exxon Valdez spowodował jedną z największych katastrof ekologicznych w historii. Po wejściu na skały w Zatoce Księcia Williama, statek zrzucił od 11 do 35 milionów galonów surowej ropy, co zanieczyściło około 1900 km linii brzegowej Alaski. W katastrofie zginęło około 5 tysięcy wydr morskich oraz 250 tysięcy mew.
Renowacja i zmiana właściciela
Po katastrofie statek został odholowany do San Diego, gdzie przeszedł gruntowny remont, w tym wymianę poszycia kadłuba. Nowy właściciel zmienił nazwę jednostki na MT „SeaRiver Mediterranean”. W 2008 roku statek przeszedł kolejny remont po przejęciu przez koncern Hong Kong Bloom Shipping Ltd. i został przekształcony na masowiec, zmieniając nazwę na „Dong Fang Ocean”.
Ostatnie lata i złomowanie
W 2011 roku jednostka została ponownie przemianowana na „Oriental Nicety”. Na początku 2012 roku sprzedano ją za 16 milionów USD indyjskiej firmie Priya Blue Industries, zajmującej się złomowaniem statków. Ekologiczni aktywiści protestowali przeciwko demontażowi, obawiając się, że statek zawiera szkodliwe substancje, takie jak polichlorowane bifenyly i azbest. Mimo protestów, sąd indyjski uznał zarzuty za bezpodstawne, co umożliwiło demontaż jednostki.
Historia bandery
- 1986 – 2002: Bandera amerykańska
- 19 maja 2002 – 9 marca 2005: Bandera panamska
- 9 marca 2005 – 9 grudnia 2008: Bandera liberyjska