Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Modele oceniania szkolnego

Ocena w Edukacji

Jednym z kluczowych zadań szkół jest ocenianie postępów uczniów w przyswajaniu wiedzy. Na świecie istnieje wiele systemów oceniania, które różnią się podejściem i kryteriami. Poniżej przedstawione są najpopularniejsze modele.

Model tradycyjno-legalistyczny

W tym modelu nauczyciel wystawia oceny na podstawie odpytywania, sprawdzianów i egzaminów. Przykłady skal ocen:

  • Polska: 1-6
  • Holandia: 1-10
  • Białoruś: 1-10
  • Ukraina: 1-12

Model literowo-ocenowy

Stosowany głównie w Niemczech i USA, polega na wystawieniu dwóch ocen:

  • Osiągnięcia:
    • A – wybitne
    • B – bardzo dobre
    • C – dobre
    • D – przeciętne
    • E – poniżej przeciętnej
    • F – niedostateczne
  • Wysiłek:
    • 3 – maksymalny
    • 2 – częściowy
    • 1 – sporadyczny
    • 0 – żaden

Model punktowy

Uczniowie zdobywają punkty za wiedzę i umiejętności, które przelicza się na oceny. Kryteria przyznawania punktów to:

  • Trudność przedmiotu
  • Ceniony wykładowca
  • Dodatkowy czas poświęcony na naukę

Zaletą jest motywacja uczniów, natomiast wadą może być brak ambicji u najlepszych uczniów, którzy są pewni zaliczenia.

Model zero-jedynkowy

Popularny w Hiszpanii, Francji i Niemczech. Uczniowie otrzymują ocenę 1 za przekroczenie progu wymagań, a 0 za jego niedopełnienie.

Model alternatywny klasyfikacyjny

W tym modelu uczniowie nie otrzymują ocen przez cały rok, a na koniec dostają pisemną informację o swoich osiągnięciach. Zaletami są:

  • Brak stresu
  • Swoboda w nauce

Wady to m.in. możliwość lekceważenia nauki oraz czasochłonność dla nauczycieli.

Model bez stopni i promocji

Stosowany w szkołach alternatywnych, takich jak Waldorf czy Montessori, koncentruje się na holistycznym podejściu do edukacji, rezygnując z tradycyjnego systemu ocen.