Ocena w Edukacji
Jednym z kluczowych zadań szkół jest ocenianie postępów uczniów w przyswajaniu wiedzy. Na świecie istnieje wiele systemów oceniania, które różnią się podejściem i kryteriami. Poniżej przedstawione są najpopularniejsze modele.
Model tradycyjno-legalistyczny
W tym modelu nauczyciel wystawia oceny na podstawie odpytywania, sprawdzianów i egzaminów. Przykłady skal ocen:
- Polska: 1-6
- Holandia: 1-10
- Białoruś: 1-10
- Ukraina: 1-12
Model literowo-ocenowy
Stosowany głównie w Niemczech i USA, polega na wystawieniu dwóch ocen:
- Osiągnięcia:
- A – wybitne
- B – bardzo dobre
- C – dobre
- D – przeciętne
- E – poniżej przeciętnej
- F – niedostateczne
- Wysiłek:
- 3 – maksymalny
- 2 – częściowy
- 1 – sporadyczny
- 0 – żaden
Model punktowy
Uczniowie zdobywają punkty za wiedzę i umiejętności, które przelicza się na oceny. Kryteria przyznawania punktów to:
- Trudność przedmiotu
- Ceniony wykładowca
- Dodatkowy czas poświęcony na naukę
Zaletą jest motywacja uczniów, natomiast wadą może być brak ambicji u najlepszych uczniów, którzy są pewni zaliczenia.
Model zero-jedynkowy
Popularny w Hiszpanii, Francji i Niemczech. Uczniowie otrzymują ocenę 1 za przekroczenie progu wymagań, a 0 za jego niedopełnienie.
Model alternatywny klasyfikacyjny
W tym modelu uczniowie nie otrzymują ocen przez cały rok, a na koniec dostają pisemną informację o swoich osiągnięciach. Zaletami są:
- Brak stresu
- Swoboda w nauce
Wady to m.in. możliwość lekceważenia nauki oraz czasochłonność dla nauczycieli.
Model bez stopni i promocji
Stosowany w szkołach alternatywnych, takich jak Waldorf czy Montessori, koncentruje się na holistycznym podejściu do edukacji, rezygnując z tradycyjnego systemu ocen.