MMORPG – Wprowadzenie
MMORPG, czyli Massively Multiplayer Online Role-Playing Game, to gatunek gier fabularnych, w których wielu graczy współdziała w wirtualnym świecie. Gracze wcielają się w postacie i kierują ich działaniami. Gry te są powszechnie dostępne i cieszą się dużą popularnością na całym świecie.
Cechy MMORPG
Główne cechy gier MMORPG obejmują:
- Styl gry oparty na fabule, z zadaniami do wykonania i wrogami do pokonania.
- System rozwijania postaci, polegający na zdobywaniu punktów doświadczenia.
- Ekonomia oparta na handlu między graczami lub NPC-ami.
- Możliwość dołączania do gildii lub klanów.
- Nadzór mistrzów gry oraz administratorów serwerów.
Historia MMORPG
Gatunek MMORPG ma swoje korzenie w latach 70. XX wieku, jednak pierwsze gry o charakterze zbliżonym do MMORPG pojawiły się w latach 90. XX wieku. W 1978 roku Richard Bartle i Roy Mercer stworzyli pierwszą grę tekstową typu MUD.
Pierwsze gry i rozwój komercyjny
W 1988 roku LucasArts wypuścił Club Caribe, pierwszą internetową grę graficzną. Prawdziwym przełomem było Neverwinter Nights z lat 1991-1997, które było pierwszym graficznym MMORPG. Kolejnym znaczącym tytułem był The Shadow of Yserbius.
MMORPG o światowym zasięgu
Dzięki rozwojowi internetu, gry MMORPG zaczęły osiągać globalny zasięg. Meridian 59 z 1996 roku było pierwszym MMORPG, które zdobyło popularność na całym świecie. W tym samym czasie powstały takie tytuły jak The Realm Online i Ultima Online.
W Korei Południowej gry online zyskiwały na popularności, a Nexus: The Kingdom of the Winds oraz Lineage zdobyły miliony graczy. W 2001 roku powstało RuneScape, a w 2003 roku MapleStory oraz MU Online.
Przełomowe tytuły
Jednym z największych sukcesów w historii gier MMORPG jest World of Warcraft, który sprzedano w 13,5 milionach egzemplarzy. Jego pierwszy dodatek, The Burning Crusade, w dniu premiery sprzedał się w rekordowej liczbie 2,4 miliona kopii.