Mitsubishi Ki-30
Mitsubishi Ki-30, znany w Stanach Zjednoczonych jako Ann, to japoński lekki samolot bombowy z okresu II wojny światowej. Jego konstrukcja obejmowała średniopłat o metalowej budowie z klasycznym, stałym podwoziem. Samolot był przeznaczony dla dwóch osób: pilota i obserwatora-strzelca.
Historia
W latach 30. XX wieku japońskie lotnictwo armii lądowej zleciło opracowanie nowego jednopłatowego samolotu bombowego, porównywalnego do brytyjskiego Fairey Battle. Projekt, stworzony przez inż. Fumihiko Kawano w firmie Mitsubishi, oznaczono jako Ki-30. Prototyp oblatano w lutym 1937 roku, początkowo z silnikiem Mitsubishi Ha-6 Zuisei, który okazał się niewystarczający. W drugim prototypie zastosowano silnik Nakajima Ha-5 Kai o mocy 950 KM, co pozwoliło na rozpoczęcie produkcji seryjnej we wrześniu 1938 roku. Łącznie wyprodukowano 706 egzemplarzy do kwietnia 1941 roku.
Użycie
Samoloty Mitsubishi Ki-30 szybko stały się podstawowym bombowcem japońskiej armii lądowej, szczególnie w Chinach, gdzie były wykorzystywane do końca II wojny światowej. Po 1942 roku zaczęto ich używać w jednostkach treningowych, a pod koniec wojny w misjach kamikaze. W listopadzie 1940 roku Tajlandia zakupiła 24 egzemplarze, które użyto w walkach z wojskami francuskimi. Po wojnie część ocalałych samolotów trafiła do lotnictwa chińskiego.
Opis konstrukcji
Mitsubishi Ki-30 to średniopłat o metalowej konstrukcji, z wyjątkiem lotek i sterów pokrytych płótnem. Posiadał stałe podwozie z aerodynamicznymi owiewkami. Napędzał go silnik gwiazdowy z trójłopatowym śmigłem o zmiennym skoku. Samolot mógł przenosić ładunek bombowy do 450 kg, umieszczany zarówno w komorze bombowej wewnątrz kadłuba, jak i pod skrzydłami.
Specyfikacja techniczna
- Rozpiętość: 14,55 m
- Długość: 10,34 m
- Wysokość: 3,65 m
- Masa własna: 2230 kg
- Masa startowa: 3322 kg
- Prędkość maksymalna: 423 km/h
- Pułap: 8570 m
- Zasięg: 1700 km
- Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe kal. 7,7 mm oraz 350-450 kg bomb
Podsumowanie
Mitsubishi Ki-30 był istotnym elementem japońskiego lotnictwa bombowego podczas II wojny światowej, a jego konstrukcja i zastosowanie wpłynęły na dalszy rozwój samolotów bombowych w tym okresie.