Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Mipmapping

Mipmapping w grafice 3D

Mipmapping to technika teksturowania bitmapami, która poprawia jakość obrazów w grafice trójwymiarowej oraz przyspiesza proces teksturowania. Została opracowana przez Lance’a Williamsa w 1983 roku i od początku XXI wieku jest implementowana sprzętowo w kartach graficznych.

Reklama

Opis metody

Mipmapping opiera się na wykorzystaniu serii mip map, czyli tekstur o różnych rozmiarach, uzyskanych poprzez skalowanie tekstury podstawowej. Dla tekstury o rozmiarach będących potęgą dwójki, generowane są mip mapy o coraz mniejszych wymiarach, aż do 1×1 piksel. Przykładowo, dla oryginalnej tekstury 256×256 pikseli powstają mip mapy o rozmiarach:

  • 256×256
  • 128×128
  • 64×64
  • 32×32
  • 16×16
  • 8×8
  • 4×4
  • 2×2
  • 1×1

Skalowanie może być przeprowadzone na różne sposoby, w tym poprzez uśrednianie pikseli lub bardziej zaawansowane techniki filtrowania. Wybór odpowiedniej mip mapy zależy od odległości obiektu od obserwatora – im dalej obiekt się znajduje, tym mniejsza tekstura jest potrzebna. Na przykład, obiekt o wymiarach 10×13 pikseli można teksturować teksturą 16×16.

Reklama

W przypadku filtrowania dwuliniowego wybierana jest jedna mip mapa, natomiast w filtrowaniu trójliniowym wykorzystuje się dwie najbliższe mip mapy i dokonuje ich interpolacji.

Reklama

Zalety mipmappingu

  • Wstępne usuwanie zakłóceń w skalowanych teksturach, co jest kluczowe w grafice czasu rzeczywistego, np. w grach komputerowych.
  • Przyspieszenie procesu teksturowania poprzez przetwarzanie mniejszej liczby pikseli.

Wady

  • Zwiększone wymagania pamięciowe o ⅓ w porównaniu do tradycyjnych metod teksturowania.
Reklama