MiG-9 – Radziecki Samolot Myśliwski
MiG-9 (ros. МиГ-9, NATO: Fargo) to radziecki myśliwiec odrzutowy, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne MiG w latach czterdziestych XX wieku. Był to pierwszy seryjnie produkowany samolot odrzutowy w ZSRR, przystosowany do lotów z jednym pilotem.
Specyfikacja Techniczna
- Producent: CSKB-Progress
- Typ: Samolot myśliwski
- Data oblotu: 24 kwietnia 1946
- Napęd: 2 × Kolesow RD-20 (ciąg: 7,8 kN)
- Wymiary:
- Rozpiętość: 10,0 m
- Długość: 9,75 m
- Wysokość: 3,25 m
- Masa:
- Masa własna: 3420 kg
- Masa startowa: 4860 kg
- Wydajność:
- Prędkość maksymalna: 910 km/h
- Pułap: 13000 m
- Zasięg: 800 km
- Uzbrojenie: 1 × działko NL-37 kal. 37 mm, 2 × działko NS-23 kal. 23 mm
- Użytkownicy: ZSRR, Chiny
Historia i Rozwój
Prace nad MiG-9 rozpoczęto w lutym 1945 roku. Prototyp I-300 został oblatany w 1946 roku. Mimo problemów z drganiami kadłuba, samolot zdobył uznanie dzięki dobrej prędkości i sterowności. W późniejszych fazach rozwoju powstały kolejne prototypy, a samolot trafił do produkcji seryjnej w grudniu 1946 roku.
W 1947 roku wprowadzono ulepszone silniki RD-21, a samolot przeszedł modyfikacje, co pozwoliło na osiągnięcie prędkości 965 km/h. Jednakże, z powodu rozwoju bardziej zaawansowanego MiG-15, MiG-9 nie wszedł do masowej produkcji.
Wersje
- I-300: Pierwszy prototyp
- F-2, F-3: Prototypy z silnikiem RD-20
- FT-1, FT-2: Wersje szkolno-treningowe
- MiG-9UTI: Seryjna wersja szkolno-treningowa
- MiG-9FN: Wersja z silnikiem RD-21 i wyrzucanym fotelem
Podsumowanie
MiG-9 był istotnym krokiem w rozwoju radzieckiego lotnictwa odrzutowego, jednak jego produkcja została ograniczona przez rozwój nowocześniejszych konstrukcji. Ostatecznie, zbudowano ponad 1000 egzemplarzy, które służyły w ZSRR oraz były eksportowane do Chin.