Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

MiG-8

MiG-8 (Utka)

MiG-8, znany również jako Utka, to radziecki samolot eksperymentalny w układzie kaczki, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym MiG w połowie lat czterdziestych XX wieku. Jego celem było zbadanie zalet i wad konstrukcji w tym układzie.

Dane techniczne

  • Typ: Samolot eksperymentalny
  • Konstrukcja: Górnopłat w układzie kaczki, drewniana
  • Podwozie: Trójpodporowe
  • Załoga: 1 osoba
  • Data oblotu: Listopad 1945
  • Silnik: 5-cylindrowy gwiazdowy M-11FM o mocy 110 KM (85 kW)
  • Rozpiętość: 9,50 m
  • Długość: 6,80 m
  • Wysokość: 2,47 m
  • Masa własna: 746 kg
  • Masa startowa: 1090 kg
  • Prędkość maksymalna: 215 km/h
  • Pułap: 5200 m
  • Zasięg: 500 km
  • Użytkownicy: ZSRR

Innowacje i zastosowanie

MiG-8 wprowadził kilka nowatorskich rozwiązań, w tym ukośne skrzydło oraz przednie koło, co było nowością w samolotach MiG. Badania nad tym modelem dostarczyły cennych informacji na temat wydajności skrzydeł przy małych prędkościach. Wiedza ta została później wykorzystana przy projektowaniu MiG-15, który odniósł wielki sukces.

Po zakończeniu badań, MiG-8 był używany jako samolot dyspozycyjny w biurze MiG. Zbudowano jedynie jeden egzemplarz, który był kilkakrotnie modernizowany w trakcie swojej eksploatacji.

Podsumowanie

MiG-8 stanowił ważny krok w rozwoju radzieckiego lotnictwa, wprowadzając nowe technologie i koncepcje, które wpłynęły na przyszłe konstrukcje samolotów w ZSRR.

Linki zewnętrzne