Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. (MZA)
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie to przedsiębiorstwo transportowe, które obsługuje linie autobusowe na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Spółka została założona 1 marca 1994 roku i w 2003 roku przekształciła się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, będąc w całości własnością miasta Warszawy.
Historia
MZA rozpoczęło działalność jako zakład budżetowy, a w ciągu lat rozwinęło ofertę, w tym obsługę komunikacji trolejbusowej, która została zlikwidowana w 1995 roku. W kolejnych latach zlikwidowano kilka zajezdni, a tabor autobusowy przeszedł znaczną modernizację.
Pierwszym niskopodłogowym autobusem zakupionym przez MZA był Neoplan N4020 w 1994 roku. W następnych latach do taboru dołączyły m.in. autobusy Ikarus, Solaris i MAN. W 2008 roku MZA zakupiło 150 nowych pojazdów, a w kolejnych latach kontynuowano modernizację floty poprzez przetargi na nowe autobusy, w tym modele hybrydowe.
W 2011 roku MZA podpisało umowy na dostawę nowych pojazdów, a w 2012 roku ogłoszono przetarg na 105 niskopodłogowych autobusów, w którym zwyciężyły firmy Solaris, Solbus i Mercedes-Benz. W kolejnych latach MZA kontynuowało zakupy, wprowadzając do eksploatacji nowoczesne pojazdy przystosowane do potrzeb pasażerów.
Zajezdnie i Tabor
MZA dysponuje kilkoma zajezdniami, w których stacjonują autobusy. Flota obejmuje różnorodne modele, w tym niskopodłogowe oraz przegubowe. Współczesne autobusy są wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz inne nowoczesne udogodnienia.
Tabor wycofany z eksploatacji
- Autobusy Jelcz L11 (przebudowane na model M11)
Tabor techniczny
- Ikarus 280/A
- Tatra 815
- Mercedes Sprinter 308CDI
- Iveco Turbo Daily 35 S 15
- Renault Kerax 450.32 8×4
- FS Lublin