Dzisiaj jest 13 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu

Chcę dodać własny artykuł

Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu

Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM), znane również jako Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej (MPDM), zostały przyjęte przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) w Londynie 20 października 1972 roku. Konwencja COLREG zastąpiła wcześniejsze przepisy z 1960 roku i została ratyfikowana przez Polskę 6 maja 1977 roku.

Części Konwencji

  • Część A – Postanowienia ogólne: Prawidła 1-3 dotyczą zakresu stosowania konwencji, odpowiedzialności oraz podstawowych definicji.
  • Część B – Prawidła wymijania:
    • Rozdział I: Zachowanie się statków w różnych warunkach widzialności (Prawidła 4-10).
    • Rozdział II: Zachowanie się statków widzących się wzajemnie (Prawidła 11-18).
    • Rozdział III: Zachowanie się statków w ograniczonej widzialności (Prawidło 19).
  • Część C – Światła i znaki: Prawidła 20-31 określają definicje, widzialność oraz układ świateł i znaków dla różnych typów statków.
  • Część D – Sygnały dźwiękowe i świetlne: Prawidła 32-37 definiują sygnały oraz ich zakres stosowania, w tym sygnały wzywania pomocy.
  • Część E – Zwolnienia: Prawidło 38 dotyczy jednostek nieobjętych konwencją.

Załączniki

  • Załącznik I: Szczegóły techniczne dotyczące rozmieszczenia świateł i znaków.
  • Załącznik II: Dodatkowe sygnały dla statków rybackich łowiących blisko siebie.
  • Załącznik III: Techniczne szczegóły dotyczące sygnalizacji dźwiękowej.
  • Załącznik IV: Sygnały wzywania pomocy.

Przypisy i linki zewnętrzne

Więcej informacji na temat konwencji można znaleźć w dokumentach prawnych oraz na stronach internetowych poświęconych tematyce morskiej.

Konwencja COLREG stanowi kluczowy element regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa na morzu, mając na celu zapobieganie zderzeniom oraz zapewnienie harmonijnego współżycia jednostek pływających.