Mieczysław Grzegorz Bekker
Mieczysław Grzegorz Bekker (ur. 25 maja 1905 w Strzyżowie, zm. 8 stycznia 1989 w Santa Barbara) był polskim inżynierem i naukowcem, znanym z wkładu w rozwój technologii pojazdów terenowych oraz pojazdów księżycowych.
Życiorys
Bekker urodził się w rodzinie o tradycjach cukrowniczych. Po ukończeniu Gimnazjum im. Tadeusza Kościuszki w Koninie, studiował na Politechnice Warszawskiej, gdzie uzyskał dyplom inżyniera. Po służbie wojskowej rozpoczął pracę w Instytucie Badań Inżynierii oraz Wojskowym Instytucie Badań Inżynierii. W latach 1936-1939 był wykładowcą na Politechnice Warszawskiej, gdzie stworzył Laboratorium Pojazdów Specjalnych.
W 1939 roku, po wybuchu II wojny światowej, Bekker uczestniczył w kampanii wrześniowej, a następnie przedostał się do Francji, gdzie pracował w Ministerstwie Uzbrojenia. Po klęsce Francji przeniósł się do Kanady, wstępując do armii kanadyjskiej w 1943 roku. Po wojnie osiedlił się w USA, gdzie został profesorem na University of Michigan oraz dyrektorem Instytutu Badań General Motors w Santa Barbara.
Osiągnięcia naukowe
Bekker był kluczową postacią w projektowaniu pojazdu księżycowego Lunar Roving Vehicle (LRV) w ramach programu Apollo. Jego prace naukowe obejmowały fundamentalne publikacje dotyczące teorii pojazdów terenowych, w tym:
- „Theory of land locomotion” (1956)
- „Off-the-road locomotion” (1960)
- „Introduction to terrain vehicle” (1969)
Upamiętnienie
W 1979 roku Bekker otrzymał tytuł Honorowego Obywatela Miasta Konina. W 2012 roku odsłonięto tablicę pamiątkową poświęconą jego pamięci przy Szkole Podstawowej nr 11 w Koninie.
Podsumowanie
Mieczysław Bekker zmarł w 1989 roku, pozostawiając po sobie znaczący dorobek naukowy oraz uznanie w międzynarodowej społeczności inżynierskiej. Jego wkład w rozwój technologii pojazdów oraz osiągnięcia w dziedzinie mechaniki są uznawane za pionierskie.