„`html
Mi-28 (NATO „Havoc”)
Mi-28 to rosyjski dwumiejscowy śmigłowiec szturmowy o układzie tandem, zaprojektowany do niszczenia czołgów. Jego prototyp wykonał pierwszy lot 10 listopada 1982 roku, jednak pierwotnie wybrano konkurencyjny model Ka-50 jako podstawowy śmigłowiec przeciwpancerny. Produkcję Mi-28 rozpoczęto w 1988 roku.
Historia rozwoju
- Prototyp Mi-28A z mocniejszymi silnikami i nowym układem wirnika zadebiutował w 1988 roku, ale program został anulowany w 1993 z powodu braku zdolności do nocnych operacji.
- Mi-28N, pierwszy lot w listopadzie 1996, wyposażony w radar, umożliwił operacje w każdych warunkach, co przyczyniło się do jego dalszego rozwoju.
- W 2003 roku Mi-28N stał się podstawowym śmigłowcem uderzeniowym Rosji, a pierwsze egzemplarze weszły do służby w 2009 roku.
- Wersja eksportowa Mi-28NE została zamówiona przez Kenię, Irak i Algierię.
- Mi-28NM to zmodernizowany wariant, który zadebiutował w 2016 roku z nowymi silnikami i zaawansowanym uzbrojeniem.
Konstrukcja
Mi-28 został zaprojektowany jako następca Mi-24, z większą zwrotnością i uproszczoną konstrukcją. Zrezygnowano z przedziału pasażerskiego na rzecz lepszych właściwości bojowych. Kabina dla pilota i strzelca jest klimatyzowana, hermetyczna i dobrze opancerzona, co zwiększa bezpieczeństwo załogi.
Kluczowe elementy maszyny są podwójne i oddzielone, co chroni je przed zniszczeniem w wyniku trafienia. Zbiorniki paliwa są samouszczelniające się, co zapobiega wybuchom i pożarom w przypadku uszkodzenia.
Użytkowanie
Mi-28N był po raz pierwszy użyty bojowo w Syrii w 2016 roku. W trakcie misji doszło do katastrofy jednego z śmigłowców, co podkreśliło ryzyko związane z jego eksploatacją.
Linki zewnętrzne
- Kategoria: Śmigłowce Mil
- Kategoria: Śmigłowce szturmowe
„`