Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Mi-2

Śmigłowiec Mi-2

Mi-2 (ros. Ми-2, oznaczenie NATO „Hoplite”) to średni śmigłowiec wielozadaniowy zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Michaiła Mila. Produkowany był przez WSK Świdnik w latach 1965-1985, z łączną liczbą około 5500 egzemplarzy. Jego konstrukcja jest metalowa, półskorupowa, z kołowym podwoziem stałym.

Reklama

Historia

Projekt Mi-2 rozpoczęto w latach 60. jako następcę Mi-1. Po zatwierdzeniu makiety w 1961 roku, pierwszy lot odbył się 22 września tego samego roku. Produkcję seryjną uruchomiono w 1966 roku, a zakończono w 1985 roku. W Polsce stworzono wiele wariantów Mi-2, w tym wersje wojskowe.

Opis konstrukcji

Mi-2 to dwusilnikowy śmigłowiec z trójłopatowym wirnikiem nośnym. W przedniej części kadłuba znajduje się zbiornik paliwa o pojemności 600 l, a kabina jest wspólna dla załogi i pasażerów. Śmigłowiec może przewozić 8 osób lub ładunek do 700 kg. Zainstalowane są w nim systemy przeciwpożarowe oraz przeciwoblodzeniowe.

Reklama

Cechy pilotażowo-użytkowe

Mi-2 jest klasyfikowany jako śmigłowiec dwusilnikowy. W przypadku awarii jednego silnika, pilot musi wykonać lądowanie awaryjne. Z uwagi na przestarzałą konstrukcję, śmigłowiec nie spełnia współczesnych standardów medycznych.

Warianty i modyfikacje

  • Mi-2 T – wersja transportowa dla 8 osób.
  • Mi-2 P – wersja pasażerska dla 6-8 pasażerów.
  • Mi-2 SR – wersja sanitarną z noszami.
  • Mi-2A – nowoczesna wersja z nowymi silnikami.
  • Mi-2M – zmodyfikowana wersja z nowoczesną awioniką.

Zastosowanie

Mi-2 był używany przez wojsko, służby policyjne i cywilne. Głównymi odbiorcami były kraje bloku wschodniego, a także państwa Afryki i Bliskiego Wschodu. Śmigłowce były również wykorzystywane w różnych operacjach ratunkowych i bojowych.

Mi-2 w kulturze masowej

Śmigłowiec pojawił się w filmie „Tylko dla twoich oczu” z serii o Bondzie, a także w wielu polskich produkcjach jako śmigłowiec milicyjny.

Podsumowanie

Mi-2 to ikona polskiego przemysłu lotniczego, która mimo przestarzałej konstrukcji, wciąż jest obecna w różnych formach użytkowania na całym świecie. Charakteryzuje się dużą wszechstronnością i wieloma wariantami zastosowań.

Reklama
Reklama