Mi-10 – Radziecki Śmigłowiec Transportowy
Mi-10 (ros. Ми-10, kod NATO „Harke”) to radziecki śmigłowiec transportowy i pasażerski, który został opracowany w 1960 roku w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila. Prototyp oblatano 15 czerwca 1960 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto jeszcze w tym samym roku w Rostowie nad Donem.
Specyfikacje Techniczne
- Typ: Śmigłowiec transportowy i pasażerski
- Załoga: 5 osób
- Wymiary:
- Długość: 41,89 m
- Wysokość: 9,90 m
- Średnica wirnika: 35,00 m
- Waga:
- Masa własna: 27 000 kg
- Masa startowa: 43 700 kg
- Masa użyteczna: do 15 000 kg (ładunek na platformie)
- Napęd: 2 silniki turbowałowe D-25 (moc: 5500 KM każdy)
- Prędkość maksymalna: 250 km/h
- Pułap: 4 800 m (maksymalny)
- Zasięg: 640 km
- Ładowność: Mieści 28 pasażerów lub różne ładunki, w tym na platformie zewnętrznej.
Wersje Produkcyjne
Śmigłowiec Mi-10 był produkowany w różnych wersjach, w tym:
- Mi-10: Wersja podstawowa
- Mi-10GR: Wersja radiowywiadowcza
- Mi-10K: Zwiększony udźwig (od 1966 roku)
- Mi-10R: Wersja do bicia rekordów lotniczych
- Mi-10PP: Wersja do walki radioelektronicznej
- Mi-10RWK: Transporter systemu 4K95
- Mi-10UPŁ: Wersja z polowym laboratorium
W latach 1960–1971 wyprodukowano 55 egzemplarzy w różnych wersjach.
Zastosowanie
Mi-10 był używany zarówno przez wojsko radzieckie, jak i w lotnictwie cywilnym, szczególnie w Syberii. Jego zastosowanie obejmowało transport ładunków oraz operacje w trudnym terenie. W trakcie wojny w Afganistanie, jeden egzemplarz pełnił rolę śmigłowca walki elektronicznej, transportując sprzęt zakłócający.
Opis Konstrukcji
Mi-10 to śmigłowiec dwusilnikowy, jednowirnikowy ze śmigłem ogonowym. Posiada pięciołopatowy wirnik nośny oraz czterołopatowy wirnik ogonowy. Charakteryzuje się długim kadłubem i szeroko rozstawionym podwoziem, co umożliwia transport dużych ładunków. Wewnątrz kadłuba znajduje się hydrauliczny podnośnik, umożliwiający załadunek.
Mi-10 pozostaje ważnym przykładem radzieckiej inżynierii lotniczej, oferując wszechstronność i zdolność do transportu w różnych warunkach.