„`html
Metro w Pradze
Metro w Pradze to jedyny system kolei podziemnej w Czechach, który codziennie przewozi ponad 1,5 miliona pasażerów. Rozpoczęło działalność 9 maja 1974 roku. Długość sieci wynosi 65,2 km, a system składa się z trzech linii: A (zielona), B (żółta) i C (czerwona), z 61 stacjami.
Podstawowe informacje
- Długość sieci: 65,2 km
- Rozstaw szyn: 1435 mm
- Napięcie zasilania: 750 V (trzecia szyna)
- Liczba stacji: 61
- Liczba pojazdów: 730 wagonów
Metro działa od 5:00 do 24:00, z odstępami między pociągami wynoszącymi 2-3 minuty w godzinach szczytu. Zarządzane jest przez Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miasta Stołecznego Pragi (DP Praha).
Wygląd linii i stacji
Stacje metra są zróżnicowane pod względem głębokości, a każda z nich ma odrębny kolor. Większość stacji posiada peron wyspowy i dwa tory. Ściany stacji zdobią kolorowe panele aluminiowe.
Tabor
Metro obsługiwane jest przez wagony:
- 81-71M (produkcja Škoda Pilzno)
- M1 (produkcja Siemens i Adtranz)
Wagony Ečs i R1 zostały wycofane z eksploatacji, a prototypy 6Mt nie weszły do produkcji.
Historia
Pierwsze propozycje budowy metra w Pradze pojawiły się w 1898 roku, jednak realizacja projektu nastąpiła dopiero w latach 60. XX wieku, a pierwsza linia C została otwarta w 1974 roku. W 2002 roku metro ucierpiało w wyniku powodzi, która dotknęła Europę Środkową, co skutkowało zamknięciem 19 stacji.
Najnowsze inwestycje
W latach 2004-2015 otwarto kilka nowych odcinków, w tym północną część linii C oraz stacje na linii A.
Przyszłość
Plany rozwoju obejmują budowę nowej linii D, która ma połączyć centrum z południowymi przedmieściami oraz przedłużenie linii A do portu lotniczego Ruzyně. W przyszłości planowana jest także budowa linii E.
Linki zewnętrzne
„`