Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Metro w Pradze

„`html

Reklama

Metro w Pradze

Metro w Pradze to jedyny system kolei podziemnej w Czechach, który codziennie przewozi ponad 1,5 miliona pasażerów. Rozpoczęło działalność 9 maja 1974 roku. Długość sieci wynosi 65,2 km, a system składa się z trzech linii: A (zielona), B (żółta) i C (czerwona), z 61 stacjami.

Podstawowe informacje

  • Długość sieci: 65,2 km
  • Rozstaw szyn: 1435 mm
  • Napięcie zasilania: 750 V (trzecia szyna)
  • Liczba stacji: 61
  • Liczba pojazdów: 730 wagonów

Metro działa od 5:00 do 24:00, z odstępami między pociągami wynoszącymi 2-3 minuty w godzinach szczytu. Zarządzane jest przez Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miasta Stołecznego Pragi (DP Praha).

Reklama

Wygląd linii i stacji

Stacje metra są zróżnicowane pod względem głębokości, a każda z nich ma odrębny kolor. Większość stacji posiada peron wyspowy i dwa tory. Ściany stacji zdobią kolorowe panele aluminiowe.

Tabor

Metro obsługiwane jest przez wagony:

  • 81-71M (produkcja Škoda Pilzno)
  • M1 (produkcja Siemens i Adtranz)

Wagony Ečs i R1 zostały wycofane z eksploatacji, a prototypy 6Mt nie weszły do produkcji.

Historia

Pierwsze propozycje budowy metra w Pradze pojawiły się w 1898 roku, jednak realizacja projektu nastąpiła dopiero w latach 60. XX wieku, a pierwsza linia C została otwarta w 1974 roku. W 2002 roku metro ucierpiało w wyniku powodzi, która dotknęła Europę Środkową, co skutkowało zamknięciem 19 stacji.

Najnowsze inwestycje

W latach 2004-2015 otwarto kilka nowych odcinków, w tym północną część linii C oraz stacje na linii A.

Przyszłość

Plany rozwoju obejmują budowę nowej linii D, która ma połączyć centrum z południowymi przedmieściami oraz przedłużenie linii A do portu lotniczego Ruzyně. W przyszłości planowana jest także budowa linii E.

Linki zewnętrzne

„`

Reklama
Reklama