Metro w Londynie
Metro w Londynie, znane jako London Underground, to system lokalnych linii kolejowych działających zarówno w podziemnych tunelach, jak i na powierzchni. Jest to najstarszy system metra na świecie, który rozpoczął działalność 10 stycznia 1863 roku. Mimo że jego nazwa sugeruje podziemne położenie, około 55% tras znajduje się na powierzchni. System składa się z 11 linii i 272 stacji.
Rozwój i zarządzanie
W latach 40. i 50. XX wieku przeprowadzono remonty po II wojnie światowej, a później zainwestowano w rozbudowę linii. Od 2003 roku metro jest zarządzane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego, z taborami i infrastrukturą pozostającymi własnością władz lokalnych. Utrzymanie linii i pojazdów zlecono dwóm prywatnym firmom: Metronet i Tube Lines.
Zamachy terrorystyczne
Londyńskie metro było wielokrotnie celem ataków terrorystycznych. Największy z nich miał miejsce 7 lipca 2005 roku, kiedy to eksplozje zabiły 56 osób i raniły około 700. Kolejny atak zdarzył się 21 lipca 2005 roku, tym razem nie powodując ofiar śmiertelnych.
- 7 lipca 2005 r. – Atak z 56 ofiarami na stacjach:
- Liverpool Street i Aldgate (Circle Line)
- Edgware Road i Paddington (Circle Line)
- Russell Square i King’s Cross St. Pancras (Piccadilly Line)
- 21 lipca 2005 r. – Atak na stacjach:
- Oval
- Warren Street
- Shepherd’s Bush
Linie metra
Linie metra dzielą się na dwa typy: sub-surface i deep level. Linie sub-surface budowane były metodą odkrywkową, natomiast deep level składają się z dwóch równoległych tuneli wydrążonych głęboko pod ziemią. Prawie wszystkie linie mają zarówno odcinki podziemne, jak i naziemne, a każda z nich jest oznaczona stałym kolorem.
Tabor
Każda linia posiada własny typ taboru, z różnicami wynikającymi z konstrukcji torów. Najstarsze składy, używane obecnie, pochodzą z 1972 roku i obsługują linię Bakerloo.
Bilety i opłaty
Metro funkcjonuje w ramach zintegrowanego systemu biletowego, gdzie bilety są umieszczane na plastikowych kartach (Oyster card). Bilety są ważne w różnych środkach transportu, a opłaty uzależnione są od liczby przejechanych stref biletowych oraz pory dnia. Możliwe jest również korzystanie z kart płatniczych do regulowania opłat za przejazdy.