Metro Helsińskie
Metro helsińskie jest jedynym systemem kolei podziemnej w Finlandii i najbardziej na północ wysuniętym metrem na świecie. Składa się z jednej głównej linii o długości 25 km, z 30 stacjami (16 podziemnych i 9 naziemnych). Pociągi kursują na trasach z Matinkylä do Mellunmäki oraz z Tapiola do Vuosaari, z rozwidleniem w Itäkeskus.
Historia
Budowa metra rozpoczęła się w 1969 roku, a pierwsze testowe pociągi dotarły do Helsinek w 1971 roku. Po zakończeniu budowy tuneli, które miały miejsce w latach 1971-1976, rozpoczęto budowę stacji. Metro zostało otwarte dla publiczności 1 czerwca 1982 roku, a oficjalne otwarcie miało miejsce 2 sierpnia tego samego roku. W kolejnych latach sieć była rozbudowywana, w tym przedłużenie do Vuosaari w 1998 roku.
Länsimetro
W 2000 roku rozpoczęto planowanie rozbudowy metra w kierunku zachodnim, co nazwano Länsimetro. Pierwszy odcinek otwarto 18 listopada 2017 roku, a w grudniu 2022 roku uruchomiono trasę do Kivenlahti.
Linie
Metro w Helsinkach obsługuje dwie linie:
- M1: Kivenlahti – Vuosaari
- M2: Tapiola – Mellunmäki
Na odcinku Tapiola – Itäkeskus obie linie się pokrywają.
Lista stacji
Kivenlahti – Itäkeskus:
- Kivenlahti
- Espoonlahti
- Soukka
- Kaitaa
- Finnoo
- Matinkylä
- Niittykumpu
- Urheilupuisto
- Tapiola
- Aalto-yliopisto
- Keilaniemi
- Koivusaari
- Lauttasaari
- Ruoholahti
- Kamppi
- Rautatientori
- Kaisaniemi
- Hakaniemi
- Sörnäinen
- Kalasatama
- Kulosaari
- Herttoniemi
- Siilitie
- Itäkeskus
Itäkeskus – Mellunmäki (północne odgałęzienie):
- Itäkeskus
- Myllypuro
- Kontula
- Mellunmäki
Itäkeskus – Vuosaari (południowe odgałęzienie):
- Itäkeskus
- Puotila
- Rastila
- Vuosaari
Typy wagonów
W Helsinkach kursują dwa typy pociągów:
- M100: Wyprodukowane w latach 1977-1984, 42 pary. Każda para pomieści 287 pasażerów.
- M200: Produkowane przez Bombardier w latach 2000-2001, 12 par. Są dłuższe, ale mają o 7 miejsc mniej niż M100.
W planach jest również zamówienie wagonów serii M300 w związku z rozbudową metra zachodniego.