Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Metro w Budapeszcie

„`html

Metro budapeszteńskie

Metro budapeszteńskie (węg. Budapesti metró) jest systemem kolei podziemnej w Budapeszcie, który został uruchomiony w 1896 roku. To najstarsza kolej podziemna w kontynentalnej Europie.

Struktura sieci

Obecnie metro w Budapeszcie składa się z czterech linii:

  • Linia M1 (żółta): Łączy Vörösmarty tér z Mexikói út (tylko w Peszcie).
  • Linia M2 (czerwona): Łączy Örs vezér tere w Peszcie z Déli pályaudvar w Budzie.
  • Linia M3 (niebieska): Łączy Kőbánya-Kispest z Újpest-Központ (tylko w Peszcie).
  • Linia M4 (zielona): Łączy dworzec Keleti z dworcem Kelenföld (7,4 km).

Punktem przecięcia trzech linii jest stacja Deák Ferenc tér, położona w centralnej części Pesztu. Metro zarządzane jest przez Budapeszteńskie Przedsiębiorstwo Transportowe.

Historia

Budowa pierwszej linii M1 rozpoczęła się w 1894 roku, a jej otwarcie miało miejsce 2 maja 1896. W latach 1970–1973 linia przeszła modernizację. Budowa drugiej linii M2 rozpoczęła się w 1950 roku, a jej pierwszy odcinek został otwarty w 1970 roku. Najdłuższa linia M3 zaczęła powstawać w 1970 roku, a jej pierwszy odcinek został oddany do użytku 31 grudnia 1976 roku. W latach 2004–2008 zmodernizowano całą linię.

Obsługa i pojazdy

Obecnie linię M3 obsługują składy Alstom Metropolis, a system metra łączy kluczowe węzły komunikacyjne w mieście, w tym przystanki HÉV i dworce kolejowe oraz autobusowe.

Linki zewnętrzne

„`