Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Metoda (programowanie obiektowe)

Metoda w Programowaniu Obiektowym

Metoda to podprogram składowy klasy, który działa na rzecz określonych elementów danej klasy lub pokrewnych. Jej głównym celem jest unikanie użycia globalnych podprogramów, które nie są wykorzystywane w innych kontekstach. Metody są kluczowym elementem programowania obiektowego, w tym także metod wirtualnych.

Reklama

Przykład Metody w C++

Przykładem metody w języku C++ jest poniższy fragment kodu:


class Samochod
{
public:
void jedz(int ile)
{
przebieg += ile;
}
private:
int przebieg;
};

Reklama

W powyższym kodzie metodą jest void jedz(int ile). Aby ją wywołać, należy użyć obiektu klasy, na przykład:

mojSamochod.jedz(50)

Taki zapis spowoduje zwiększenie wartości składowej przebieg w obiekcie mojSamochod o 50.

Warto zauważyć, że pole przebieg jest prywatne, co oznacza, że nie można go modyfikować bezpośrednio z zewnątrz klasy. Próba wykonania:

mojSamochod.przebieg += 50

spowoduje błąd kompilacji. Odwołanie do metody konkretnej zdefiniowanej w klasie lub obiekcie odbywa się przy pomocy selekcji.

Reklama
Reklama