Metoda w Programowaniu Obiektowym
Metoda to podprogram składowy klasy, który działa na rzecz określonych elementów danej klasy lub pokrewnych. Jej głównym celem jest unikanie użycia globalnych podprogramów, które nie są wykorzystywane w innych kontekstach. Metody są kluczowym elementem programowania obiektowego, w tym także metod wirtualnych.
Przykład Metody w C++
Przykładem metody w języku C++ jest poniższy fragment kodu:
class Samochod
{
public:
void jedz(int ile)
{
przebieg += ile;
}
private:
int przebieg;
};
W powyższym kodzie metodą jest void jedz(int ile)
. Aby ją wywołać, należy użyć obiektu klasy, na przykład:
mojSamochod.jedz(50)
Taki zapis spowoduje zwiększenie wartości składowej przebieg
w obiekcie mojSamochod
o 50.
Warto zauważyć, że pole przebieg
jest prywatne, co oznacza, że nie można go modyfikować bezpośrednio z zewnątrz klasy. Próba wykonania:
mojSamochod.przebieg += 50
spowoduje błąd kompilacji. Odwołanie do metody konkretnej zdefiniowanej w klasie lub obiekcie odbywa się przy pomocy selekcji.