Media Strumieniowe
Media strumieniowe to technika dostarczania treści multimedialnych przez Internet, polegająca na nieprzerwanym przesyłaniu skompresowanych danych. Najczęściej obejmują one dźwięk, obraz oraz dodatkowe informacje, takie jak napisy czy tytuły utworów.
Rodzaje Dostępu do Mediów Strumieniowych
- Na żywo – dane są transmitowane w czasie rzeczywistym, np. koncerty czy transmisje telewizyjne.
- Na żądanie – użytkownik wybiera treści z bazy zarejestrowanych materiałów, np. filmy w internetowej wypożyczalni.
Typy Treści Multimedialnych
Media strumieniowe obejmują różne typy treści, w tym:
- Audio – najprostszy format mediów strumieniowych.
- Audio ze slajdami – popularny w edukacji zdalnej.
- Wideo – wymagający dużej przepustowości.
- Animacja – połączenie ruchomych obrazów z dźwiękiem.
- Programy „na żywo” – najdroższe w produkcji, używane w transmisjach konferencyjnych.
Protokoły Mediów Strumieniowych
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na transfer danych, istnieje wiele protokołów i formatów przesyłu mediów strumieniowych. Strumienie audio i wideo są kompresowane, co pozwala na zmniejszenie ich rozmiaru. Powszechnie stosowane formaty to:
- Audio: MP3, Vorbis, AAC.
- Wideo: H.264, HEVC, VP9.
- Bitstream: MP4, FLV, WebM, ASF.
Strumienie przesyłane są z serwera do klienta za pomocą protokołów transportowych, takich jak Adobe RTMP czy RTP. Protokół RTSP, RTCP i RTP są projektowane do strumieniowego przesyłania mediów, przy czym RTSP działa na różnych protokołach transportowych.
Unicast i Multicast
Unicast to standardowy sposób przesyłania strumieni do każdego odbiorcy indywidualnie, natomiast multicast przesyła jeden strumień do grupy odbiorców, co zmniejsza obciążenie sieci. IP Multicast umożliwia efektywne przesyłanie mediów do wielu odbiorców, co stanowi istotne wyzwanie ekologiczne i ekonomiczne w kontekście efektywności zasobów.
Wyzwania związane z projektowaniem protokołów strumieniowych obejmują zapewnienie stałego przepływu danych oraz eliminację utraty pakietów. W tym celu stosuje się różnorodne techniki korekcji błędów oraz zarządzania strumieniami.