McDonnell XF-85 Goblin
McDonnell XF-85 Goblin to amerykański eksperymentalny samolot myśliwski, zaprojektowany w połowie lat czterdziestych w celu ochrony bombowców podczas długich misji. Samolot miał być przechowywany w luku bombowym samolotu-matki, skąd mógł być wypuszczany w przypadku ataku.
Historia i rozwój
Projekt XF-85 powstał w kontekście II wojny światowej, kiedy to zauważono konieczność ochrony bombowców. Planowano, aby był on przenoszony przez samolot Convair B-36 Peacemaker, lecz ze względu na opóźnienia w jego budowie, testy przeprowadzono z wykorzystaniem samolotu B-29 oznaczonego jako EB-29B. Pierwszy lot prototypu odbył się 23 sierpnia 1948 roku.
Podczas prób doskonalono metody wypuszczania i przechwytywania XF-85. Samolot był opuszczany z ruchomej rampy, po czym rozkładał skrzydła i uruchamiał silnik. Mimo że podczas testów nie stwierdzono poważnych wad, koncepcja okazała się nieefektywna, co doprowadziło do zakończenia projektu w 1949 roku.
Przyczyny niepowodzenia
- Trudności z dokowaniem do samolotu-matki, spowodowane turbulencjami.
- Niższe osiągi i słabsze uzbrojenie w porównaniu do współczesnych myśliwców.
- Nowe odrzutowe myśliwce oferowały większy zasięg.
Ostatecznie zbudowano tylko dwa egzemplarze prototypowe, które są obecnie eksponowane w muzeach w Stanach Zjednoczonych.
Konstrukcja
XF-85 był jednomiejscowym, jednosilnikowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji. Posiadał skośne trapezowe skrzydła z ujemnym skosem oraz dodatkowe pionowe usterzenie. Wszystkie płaszczyzny sterowe zostały zwielokrotnione dla zapewnienia stabilności. Pilot znajdował się w niewielkiej kabinie, umiejscowionej blisko silnika.
Linki zewnętrzne
- Rysunki i zdjęcia samolotu (opis po francusku)
- Zdjęcia z prób i informacje na temat projektu