Mazda RX-7
Mazda RX-7 to sportowy samochód, który zadebiutował w marcu 1978 roku. Początkowo oferowany był w dwóch wersjach silnikowych o mocach 95 KM i 105 KM, z silnikiem o pojemności 1146 cm³. W 1983 roku wprowadzono nowy turbodoładowany silnik oraz elektroniczny system wtrysku paliwa, a do 2002 roku wyprodukowano ponad 471 000 egzemplarzy.
Generacje RX-7
- Pierwsza generacja (1978-1985): Silnik 1146 cm³, moc 95-105 KM.
- Druga generacja (1985-1992): Silnik 2×654 cm³ z turbodoładowaniem, 272 000 egzemplarzy.
- Trzecia generacja (1992-2002): Silnik Wankla 1.3l, moc od 239 do 280 KM, 68 000 egzemplarzy.
Trzecia generacja (1992-2002)
Trzecia generacja RX-7, znana jako RX-7 FD, wprowadziła silnik o pojemności 1.3l z turbodoładowaniem. Moc wzrosła do 239 KM, a moment obrotowy wynosił 294 Nm. Model FD charakteryzował się zwiększoną wydajnością hamulców oraz kubełkowymi fotelami. W Europie był dostępny od 1992 do 1996 roku, a jego sprzedaż była ograniczona przez nowe normy emisji.
Silnik Wankla
Silnik Wankla w RX-7 jest innowacyjnym rozwiązaniem, które zamiast cylindrów wykorzystuje komory spalania z obrotowymi tłokami. Choć ma prostą konstrukcję, silnik ten jest podatny na zużycie uszczelnień tłoka i ma stosunkowo wysokie zużycie paliwa. RX-7 FD był pierwszym masowo produkowanym pojazdem z sekwencyjnym turbodoładowaniem.
Podsumowanie
Mazda RX-7, dostępna w trzech generacjach, pozostaje ikoną wśród samochodów sportowych. Jej unikalny silnik Wankla oraz osiągi przyciągają entuzjastów motoryzacji, a ostatnia generacja stała się rzadkim okazem na rynku kolekcjonerskim.