MaSzyna – Symulator Pojazdów Szynowych
MaSzyna to polski symulator pojazdów szynowych, stworzony przez grupę hobbystów, który umożliwia sterowanie różnorodnymi lokomotywami i zespołami trakcyjnymi. W grze dostępnych jest wiele modeli, w tym m.in. EP05, EU07, EN57 oraz starsze lokomotywy, a także niemal sto rodzajów wagonów. Program jest dostępny na platformie Microsoft Windows i oferuje wsparcie w języku polskim, angielskim, włoskim oraz rosyjskim.
Wymagania systemowe
Minimalne wymagania to:
- System operacyjny: Windows XP (32 bit) lub Windows 7 (32/64 bit) lub nowszy
- Procesor: x86 lub x86-64
- Pamięć: 2 GB RAM
- Karta graficzna: kompatybilna z OpenGL 1.5 lub nowszym
- Miejsce na dysku: 77 GB
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z OpenAL
Zalecane wymagania obejmują nowszy system operacyjny oraz lepsze parametry sprzętowe.
Historia
Symulator został zaprezentowany po raz pierwszy 2 sierpnia 2001 roku przez Marcina Woźniaka. W kolejnych latach projekt zyskał na popularności, a powstanie forum w 2003 roku przyczyniło się do szybkiego rozwoju dodatków. Od 2010 roku wydawane są paczki całościowe oraz patch’e, które wprowadzają nowe funkcjonalności i poprawki.
Rozgrywka
MaSzyna oferuje około 150 scenariuszy rozgrywki, z których część jest oparta na fikcyjnych sceneriach. Gracze mogą prowadzić pociągi pomiędzy stacjami, a także wykonywać manewry w obrębie jednej stacji. Czas trwania scenariuszy wynosi od 30 minut do 3 godzin, a niektóre z nich wykorzystują losowe zdarzenia. Symulator nie ocenia zachowań użytkowników, a jedynym zapisem jazdy jest taśma z prędkościomierza.
Zakres symulacji
Symulator realistycznie odwzorowuje ruch wagonów i lokomotyw, a także sterowanie z kabiny, obejmujące m.in. kontrolę hamulców i urządzeń pokładowych. W zakresie tracji elektrycznej szczególną uwagę poświęcono symulacji lokomotywy EU07, natomiast w tracji spalinowej poprawiono fizykę działania spalinowozów.
Instalacje publiczne i edukacyjne
MaSzyna znajduje zastosowanie w edukacji, m.in. w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie oraz w różnych ośrodkach kształcących przyszłych maszynistów. Symulator był prezentowany na targach i w instytucjach edukacyjnych, co przyczyniło się do popularyzacji wiedzy o kolejnictwie.