Masque – forma muzyczna
Masque, czyli maska, to angielska forma muzyczna, która stanowi wstępną wersję opery i baletu. W odróżnieniu od włoskiej opery, masque charakteryzuje się luźniejszą strukturą oraz większą naturalnością. Łączy w sobie elementy pantomimy, tańca, deklamacji i śpiewu, a także nie posiada wyraźnego podziału na arie i recytatywy, co czyni ją mniej formalną.
Historia i popularność
W XVII wieku maski często przedstawiały bohaterów-bogów, symbolizujących siły przyrody. Występowali w nich także władcy z Karolem I na czele. W tej formie sztuki wyróżniają się kompozycje takich twórców jak Henry Purcell i Thomas Arne.
Struktura maski
Maska składała się z kilku kluczowych części:
- wstęp – mówiony komentarz wyjaśniający akcję i pieśni
- great masque – pantomima tancerzy w maskach oraz pieśni
- main dance – główny taniec
- tańce z udziałem publiczności – takie jak gagliardy i branles
Twórcy i rozwój
Wczesnymi twórcami maski byli Thomas Campion, Alfonso Ferrabosco oraz Robert Johnson. W późniejszych dziełach można zauważyć wpływ stylu monodycznego, a schyłkową fazą maski zajmowali się Christopher Gibbons i Henry Cooke. Jednym z bardziej znanych dzieł tego okresu jest Cupid and Death (1653) autorstwa Christophera Gibbonsa i Matthew Locke’a.